ONDERGRONDS

Snel naar:

Tunnelinstallaties?

De tunnel wordt uitgerust met ruim 50 verschillende systemen, die allemaal een eigen functie hebben. In vaktermen worden ze ook wel ‘Logische Functie Vervullers’ genoemd. De meeste systemen zijn nodig voor het dagelijks gebruik van de tunnel en een vlotte doorstroming van verkeer. Andere installaties zijn er om snel en effectief te kunnen handelen bij onverwachte gebeurtenissen zoals autopech of een ongeval in de tunnel. Meer weten over de voorzieningen in de tunnel? Klik dan hier

Hoe werkt de tunnel straks?

Ook weggebruikers proberen we alvast zo goed mogelijk voor te bereiden op het gebruik en functioneren van de tunnel vanaf eind 2016. Wat zijn dan de belangrijkste rijroutes? Op welke borden moet u letten? Wat merkt u van onderhoud en wat te doen bij autopech of een ernstig ongeluk in de tunnel? Meer weten? Kijk en lees dan verder op de speciale themapagina www.a2maastricht.nl/tunnel

Barbara veur iewig!

Op 10 april 2015 kreeg Barbara haar definitieve plek in de tunnel. Onder het motto ‘Barbara forever’ nodigden we pastoor Mattie Jeukens van de Lourdeskerk uit om het beeldje van de Heilige Barbara te plaatsen. Na lang zoeken hadden onze mannen een plekje gevonden waar Barbara veilig staat en waar ze weggebruikers niet af kan leiden: in het noordelijke Dienstengebouw. Daar kan Barbara in haar nisje voor altijd en eeuwig over de tunnel waken. Lees hier het hele verhaal.

Hart van de tunnel

Twee Dienstengebouwen vormen het hart van de dubbellaagse tunnel in Maastricht. Van hieruit worden de installaties in de tunnel gevoed. In de gebouwen komt allerlei apparatuur, zoals besturingskasten, transformatoren en tal van kabels en leidingen. Er is ook plek voor onder andere noodstroomaggregaten en een back-up energievoorziening. De Dienstengebouwen sluiten direct aan op het middentunnelkanaal. Dit kanaal is deels ook weer een technische ruimte, met kabels en verdeelkasten voor elk tunnelsysteem. Al deze voorzieningen samen zorgen ervoor dat de tunnel straks goed en veilig kan functioneren.

Meekijken?

Ook in ons eigen wekelijkse programma over A2 Maastricht, A2 Actueel, besteden we regelmatig aandacht aan de activiteiten in de tunnel. Alle afleveringen vindt u terug op ons YouTube-kanaal

Uitgekiende software

Team Realisatie VTTI zorgt voor montage van de installaties in de tunnel. Om alles optimaal te laten functioneren, is uitgekiende software nodig. Achter de schermen is team Software VTTI al een hele tijd bezig. In de testomgeving kunnen zij de tunnel volledig nabootsen en zien hoe de software functioneert, nog vóórdat het testen in de tunnel (vanaf begin 2016) begint.

FAT in Frankrijk

Bert van Mourik - Leadengineer Energievoorziening voor de tunnel - reisde af naar Frankrijk voor de FAT-test van de transformatoren. Lees hier zijn verhaal.

Testen in de tunnel

Bekijk hier de aflevering van A2 Actueel over het testen van de tunnelinstallaties.

Blijf op de hoogte!

Via de wekelijkse digitale voortgangsberichten. Hier kunt u zich aanmelden. 

ONDERTUSSEN IN DE TUNNEL...

Bijgewerkt op 8 november 2016

De ruwbouw van de dubbellaagse tunnel is sinds eind 2014 klaar. In 2015 ging het werk ondergronds verder voor afbouw en inrichting van de tunnel. Het accent lag op de montage van de ruim vijftig verschillende systemen. Want een goed functionerende en veilige tunnel is meer dan alleen beton en asfalt. Via onze vaste rubriek ‘Ondertussen in de tunnel...' hebben we u het hele jaar door op de hoogte gehouden van de ondergrondse voortgang. Dat blijven we ook in 2016 doen. Het accent is inmiddels verschoven van montage naar het testen van al die systemen in de tunnel. Tegelijkertijd moeten ook betrokken organisaties straks klaar zijn om met de toekomstige Koning Willem-Alexandertunnel te kunnen werken. En dus vinden er ook allerlei voorbereidingen plaats voor het opleiden en trainen van personeel. We werken er aan!  

Team VTTI

Heel wat automobilisten rijden vanaf eind 2016 door de dubbellaagse tunnel in Maastricht. Het lijkt simpel: aan de ene kant erin en aan de andere kant eruit. En voor de weggebruiker is het dat ook. Maar de werkelijkheid zit anders in elkaar. In de tunnel en in de twee Dienstengebouwen zitten straks allerlei Verkeerstechnische en TunnelTechnische installaties (VTTI), die nodig zijn om de tunnel dagelijks goed en veilig te laten functioneren. Denk aan een betrouwbare energievoorziening, verlichting, camera’s, ventilatoren, systemen voor de doorstroming van verkeer (detectielussen in het asfalt, matrixborden boven de weg, verkeerslichten en afsluitbomen buiten de tunnel), hulppostkasten met noodtelefoon en blusvoorzieningen voor zowel weggebruikers als brandweer, luidsprekers en andere communicatiesystemen en een veilige vluchtweg (vluchtdeuren en vluchtgang met overdruk). In 2015 hield team VTTI zich ondergronds bezig met de montage van de verschillende systemen. In 2016 verschuift het accent naar het testen van de systemen in de tunnel.  

Teams Afbouw en GWW

Niet alleen team VTTI is in de tunnel aan de slag. Ook de teams Afbouw en GWW (Grond- Weg- en Waterbouw) hebben sinds begin 2015 tal van ondergrondse klussen opgepakt. Aanbrengen van brandwerende platen, uitvoeren van betonreparaties, plaatsen van vluchtdeuren én het realiseren van 19 kilometer betonnen barriers – een soort vangrails – die het verkeer geleiden. Zomaar wat klussen die team Afbouw heeft uitgevoerd. En ook team GWW heeft niet stilgezeten. Wegenwerk is hun pakkie-an. Zij maakten de uitvullagen van agrac in de tunnelbuizen, die zorgen voor de juiste wegverkanting. Het wegdek in de tunnel moet namelijk een beetje schuin zijn, zodat verkeer - met name in de bochten - comfortabel doorrijdt en water goed wegstroomt naar de afvoerputten. Ook het asfalteren gebeurt door GWW. Heel wat tonnen van het zwarte mengsel zijn al verwerkt. Het laatste asfalt - de zogeheten toplaag - moet nog worden aangebracht. Als die er eenmaal ligt, volgt ook de markering.

Team IBS

Nu de ruim vijftig verschillende technische systemen in de tunnel geïnstalleerd zijn, komt er een nieuw team in beeld in de tunnel; team IBS (team in Bedrijfstelling).

De in bedrijfstellers zorgen er samen voor dat de tunnel technisch klaar is en dat de systemen veilig onder spanning gebracht kunnen worden. Hierna start het testteam met het feitelijke testen. Het in bedrijfstellen en testen gebeurt volgens uitgebreide protocollen. Zo weten we zeker dat er niks wordt overgeslagen en elk systeem doet wat het moet doen. Elk systeem is al getest voor het verlaten van de fabriek. Nu volgt de test per systeem, op locatie (in de tunnel).

Een systeem kan pas getest worden als het eerst in bedrijf is gesteld. Als de losse systemen goed werken, worden ze stapsgewijs aan elkaar gekoppeld. Daarna worden alle systemen samen getest. Na het testen van de techniek volgt in de loop van het jaar de finale test tussen ‘techniek’ en ‘mens’. Die finale en belangrijkste test doet Avenue2 samen met de hulpdiensten en de wegverkeersleiders van Rijkswaterstaat die de tunnel straks 24/7 in de gaten houden. 

In bedrijfstellers aan het werk In bedrijfstellers aan het werk

Actualiteiten

Wilt u weten welke activiteiten ondergronds plaatsvinden? Via onze vaste rubriek ‘Ondertussen in de tunnel...’ houden we u op de hoogte. U kunt de rubriek wekelijks vinden als nieuwsbericht op de homepage van deze website, in het digitale voortgangsbericht A2 Maastricht of op de A2-pagina in weekblad 1Maastricht en 1Meerssen. De ene keer schrijven we over activiteiten in de verkeersbuizen, de andere keer over werkzaamheden in het middentunnelkanaal of (één van) de Dienstengebouwen

In de reeks 'Ondertussen in de tunnel...' zijn onder andere de volgende berichten verschenen:

Verkeersbuizen

Middentunnelkanaal 
Dienstengebouwen

Testen, testen en nog eens testen

Aan het testen van tunnelinstallaties wordt veel tijd en aandacht besteed. Elk systeem wordt los getest voor het verlaten van de fabriek, tijdens de Factory Acceptance Test (FAT). Deze test wordt uitgevoerd bij de leverancier. Als de FAT goed is afgerond, worden de systemen in de tunnel geplaatst en doorlopen we de test per systeem opnieuw: dat is de Site Acceptance Test (SAT). Als de losse systemen goed werken, worden ze stapsgewijs aan elkaar gekoppeld. Want tunnelinstallaties moeten niet alleen afzonderlijk goed functioneren, maar vooral samen. Dit 'samenwerken' van de technische systemen wordt getest bij de integrated Site Acceptance Test (iSAT). In alle gevallen gebeurt het testen volgens uitgebreide testprotocollen. Zo weten we zeker dat er niks wordt overgeslagen en dat elk systeem doet wat het moet doen.

De allerlaatste test is de SIT: de Site Integration Test. Deze integrale acceptatietest doen we samen met de operators van Rijkswaterstaat die de tunnel straks 24/7 in de gaten houden en de samenwerkende hulpdiensten die mogelijk in de tunnel in actie moeten komen. 

Veel tunnelinstallaties worden al in de fabriek aan een test onderworpen. Veel tunnelinstallaties worden al in de fabriek aan een test onderworpen.
Fotografie: Reen van Beek en A2 Maastricht