BEATRIXHAVEN

Andere kunstwerken van de verbindingsweg?

Verbindingsweg Beatrixhaven Verbindingsweg Beatrixhaven

Wist u dat...

Voordat met de bouw van het kunstwerk gestart kan worden, moet de A2 naar het westen worden verplaatst om ruimte vrij te maken. Dit gebeurde begin 2012. Toen legden we de A2 op haar tijdelijke locatie.

Wist u dat...

  • het viaduct A2 Beatrixhaven uit 2 gedeeltes bestaat
  • in de tijdelijke situatie het verkeer Maastricht-Eindhoven hier overheen rijdt
  • daarna in de defintieve situatie het verkeer Eindhoven-Maastricht er overheen rijdt
  • dat het dek van het oostelijke deel van het kunstwerk op 10 september 2013 is gestort?
  • en dat hiermee het betonwerk voor alle kunstwerken van de verbindingsweg naar de Beatrixhaven gereed zijn?
  • nu de afwerking kan beginnen zoals het aanbrengen van stootplaten

KUNSTWERK A2 BEATRIXHAVEN

Gewijzigd op 26 november 2013

In week 24 van 2012 is Avenue2 begonnen met werkzaamheden voor het nieuwe kunstwerk A2 Beatrixhaven. Dit kunstwerk is een onderdeel van de toekomstige verbindingsweg naar de Beatrixhaven. Maar wat is kunstwerk A2 Beatrixhaven nu eigenlijk? 

Verbindingsweg naar bedrijventerrein Beatrixhaven
In de huidige situatie heeft bedrijventerrein Beatrixhaven geen eigen afrit op de A2 of A79. (Vracht)verkeer naar de Beatrixhaven moet via de omliggende wijken rijden om het terrein te bereiken. Door een directe aansluiting vanaf knooppunt Kruisdonk naar het bedrijventerrein, worden de afrit bij Meerssen, kruispunt Geusselt én de omliggende wijken ontlast. 

Kunstwerk A2 Beatrixhaven
De nieuwe verbindingsweg loopt vanaf knooppunt Kruisdonk tot aan het bedrijventerrein Beatrixhaven aan de Galjoenweg en kruist daarbij als eerste de A2. Om een snelle en goede verbinding naar de Beatrixhaven te maken, zorgen we ervoor dat het verkeer van de A2 en de verbindingsweg elkaar niet hinderen. Dit maken we mogelijk door de A2 over de verbindingsweg te laten lopen. Het verkeer naar de Beatrixhaven rijdt dus onder de snelweg door.

Bouwmethode
Het viaduct wordt in twee fases gebouwd. Als eerste begonnen we met de westzijde. Daarna zijn we halverwege 2013 met de werkzaamheden voor de oostzijde gestart. 

Voorbereidende werkzaamheden
Voordat met de bouw van het kunstwerk gestart kan worden, moet er eerst een bouwkuip worden gemaakt. Hiervoor werden in juni 2012 circa 50 stalen damwandplanken over een lengte van 60 meter en tot een diepte van circa 12 meter de grond ingetrild. Vervolgens verstevigen we de wanden door ankers aan te brengen. Samen zorgen ze ervoor dat de bouwkuipwanden niet kunnen inklappen tijdens het weggraven van de grond uit de bouwkuip.

Landhoofden
Aan beide zijde van het viaduct komt een landhoofd. Een landhoofd is de constructie die de uiteinden van het viaduct ondersteunt. Om ervoor te zorgen dat de landhoofden en daarmee ook het viaduct niet gaan zakken, moet de ondergrond steviger gemaakt worden. Dit doen we door zand aan te brengen en te verdichten met een trilwals.

Nadat deze grondverbetering klaar is, starten we met de bouw van de landhoofden. Deze bestaan voor een deel uit gewapende grond en een deel uit beton.

Gewapende grond van het landhoofd van het westelijk deel Gewapende grond van het landhoofd van het westelijk deel

Op de gewapende grond wordt het betonnen deel van het landhoofd gemaakt.

Betonnen deel landhoofd Betonnen deel landhoofd

Bouw betonnen dek

Alvorens men kan starten met de bouw van het dek, moet er eerst een ondersteuningsconstructie worden gebouwd. Deze ondersteuning vormt een onderdeel van de onderkant van de bekisting van het dek. De tijdelijke, stalen ondersteuningsconstructie wordt gebouwd tussen de beide landhoofden.

Ondersteuning dek westelijk deel Ondersteuning dek westelijk deel

Op de stalen constructie wordt bekisting neergelegd waarin vervolgens het dek wordt gestort. Het dek van het westelijk deel wordt circa 22 meter breed, 31 meter lang en heeft een hoogte van 1,10 meter. Het oostelijk deel heeft bijna dezelfde afmetingen, namelijk circa 20 meter breed, 31 meter lang en heeft een hoogte van 1,10 meter. Het dek van zowel het oostelijk deel als het westelijk deel storten we in één keer. In november 2012 hebben we het westelijke deel gestort waar zo’n 750m3 beton voor nodig was.

Vlechtwerk van betonnen dek westelijk deel Vlechtwerk van betonnen dek westelijk deel
Gestorte dek westelijk deel kunstwerk Gestorte dek westelijk deel kunstwerk

Afwerken betonnen dek

Nadat de beton op sterkte is, kunnen we de ondersteuning weghalen. Dit is ongeveer 4 weken na de betonstort. Vervolgens brengen we betonnen randelementen aan. Dit zijn elementen die door onderaannemers op een andere locatie worden gebouwd en per vrachtauto aangevoerd. Voordat we het kunstwerk in gebruik kunnen nemen moeten we een verharding aanbrengen. In dit geval is dit asfalt. Maar ook markeringen aanbrengen en vangrails plaatsen.

Randelementen waarop leuningen en vangrails op worden geplaatst Randelementen waarop leuningen en vangrails op worden geplaatst

In gebruik name kunstwerk

Om het oostelijk deel van kunstwerk A2 Beatrixhaven te kunnen bouwen, moet de A2 van Maastricht richting Eindhoven worden verlegd over het westelijke deel van het kunstwerk. In april 2013 is de A2 verlegd en is het westelijk deel van het kunstwerk in gebruik genomen. Eind 2013 wordt de A2 opnieuw verlegd en wordt ook het oostelijk deel in gebruik genomen.

Westelijk deel kunstwerk A2 Beatrixhaven in gebruik Westelijk deel kunstwerk A2 Beatrixhaven in gebruik
Begonnen met de oostzijde van kunstwerk A2 Beatrixhaven Begonnen met de oostzijde van kunstwerk A2 Beatrixhaven
Fotografie: Reen van Beek
Fotografie luchtfoto('s): Peter Wijnands

Fotoboeken