BEATRIXHAVEN

Andere kunstwerken van de verbindingsweg?

Wist u dat...

- er 48 elementen zijn geplaatst
- de elementen ca.9 meter breed
- enca. 4,20 meter hoog zijn
- het tunneltje 40 meter lang is

Schanskorven

Schanskorven worden toegepast als afwerking van gewapende grond. Het zijn constructies van stalen korven die worden gevuld met natuurlijke materialen zoals bijvoorbeeld vuurstenen. Vuursteen is een afvalproduct uit de mergelgroeven en komt vrij bij het ontgraven van de tunnel. Schanskorven gevuld met vuursteen geven de tunnels en viaducten een natuurlijke 'Maastrichtse' uitstraling.

TUNNELTJE BEUKENLAAN

Bijgewerkt op 20 augustus 2013

A2 Maastricht is meer dan de dubbellaagse tunnel. Ook ten noorden van Maastricht, bij Kruisdonk werkt Avenue2, onder andere aan de nieuwe verbindingsweg naar bedrijventerrein Beatrixhaven. De nieuwe  verbindingsweg kruist 4 bestaande (spoor)wegen: eerst onder de A2, dan over de Mariënwaard, over het spoor en ten slotte over de Beukenlaan. Bij al deze (spoor)wegen wordt een kunstwerk gebouwd waarover de verbindingsweg heen loopt.

Tunnel op maaiveld

Het tunneltje Beukenlaan is één van de 4 kunstwerken van de nieuwe verbindingsweg Beatrixhaven. In tegenstelling tot wat de naam ‘tunnel’ doet vermoeden, blijft de Beukenlaan wel op gelijke hoogte liggen. De tunnel wordt niet verdiept in de grond aangelegd, maar wordt bovenop de bestaande Beukenlaan gebouwd. De Beukenlaan blijft ook met tunneltje een fiets- en wandelpad.

Opgebouwd uit losse betonnen elementen

Iets meer dan een jaar geleden, in maart 2012, is Avenue2 begonnen met de voorbereidingen voor het tunneltje Beukenlaan. Na ongeveer 3 maanden van voorbereidingen, zoals het verleggen van kabels en leidingen en het aanbrengen van zogenaamde grondverbetering voor de fundering, werd de tunnel in juni 2012 opgebouwd. De tunnel bestaat uit een aantal losse, betonnen elementen die één voor één werden ingehesen en aan elkaar gekoppeld. De betonnen elementen zijn geproduceerd door Strukton Prefab en zijn geplaatst door Mammoet. Nadat alle prefab-elementen geplaatst zijn, heeft Avenue2 de betonconstructie afgewerkt, door het aansluiten van de tunnel op de bestaande Beukenlaan, zodat één vlakke weg ontstaat, en door een laag beton op het dak te storten.

Verborgen onder gewapende grond

Nadat de betonconstructie van de tunnel Beukenlaan klaar was, kon Avenue2 beginnen met het aanbrengen van gewapende grond. Zo wordt een solide basis gevormd waarover de nieuwe verbindingsweg kan aangelegd worden. De grond werd aangebracht naast de in- en uitgangen van het tunneltje en loopt gedeeltelijk over het tunneltje heen.
 
Intussen zit de tunnel bijna volledig verborgen onder de gewapende grond, waarrond schanskorven zijn geplaatst. De schanskorven bij het tunneltje, zijn dezelfde schanskorven als bij het viaduct aan de Mariënwaard, het spoorviaduct en het nieuwe viaduct bij de A2/A79.

Bereikbaarheid

Al sinds de start van de werkzaamheden is de Beukenlaan afgesloten van de Hoekerweg tot aan de kruising met de Sleperweg. Sinds juni 2013 is de Beukenlaan weer open voor fietsers en voetgangers.

Tunneltje Beukenlaan in juli 2013 Tunneltje Beukenlaan in juli 2013
Fotografie: o.a. Reen van Beek
Fotografie luchtfoto('s): Peter Wijnands

Fotoboek