INGEBRUIKNAME KONING WILLEM-ALEXANDERTUNNEL

Bekijk hier de reactie van Projectdirecteur Avenue2, Bauke Lobbezoo, op de planning voor de ingebruikname van de A2-tunnel tijdens de persbijeenkomst.

INTERNATIONALE VERBINDING, HISTORISCH MOMENT EN TROTS

Geplaatst op 15 november 2016

Tijdens de bekendmaking van de planning spraken voorzitter van de Stuurgroep A2 Maastricht, John Aarts (foto: links) en hoofd-ingenieur directeur van Rijkswaterstaat Zuid-Nederland, Jannita Robberse (foto: rechts), over de ingebruikname van de Koning Willem-Alexander tunnel.

Internationale verbinding

Directeur-Generaal van Rijkswaterstaat Zuid-Nederland, Jannita Robberse: “Dit is de 19e tunnel die RWS mag toevoegen aan het rijtje van snelwegtunnels in Nederland. En dit is niet zomaar een tunnel, het is de eerste dubbellaagse tunnel in Nederland. Deze nieuwe tunnel in de A2 is belangrijk voor ons land. Voor iedereen die er dagelijks doorheen rijdt. Of je nu naar je werk gaat, je vracht moet bezorgen of straks weer op vakantie gaat naar het zuiden. Deze tunnel is van internationaal belang. Hij maakt onderdeel uit van dé internationale verbinding tussen Amsterdam en Zuid-Frankrijk. Onze minister zei het enkele jaren geleden ook al: op zo’n verbinding horen geen stoplichten! Nu ze verdwijnen kunnen de duizenden weggebruikers die hier dagelijks passeren veel sneller hun weg vervolgen. Met de komst van de tunnel is er een groot knelpunt in ons rijkswegennetwerk opgelost.

De samenwerking met alle partners is de afgelopen jaren dynamisch en uitdagend geweest. Maar bovenal was deze geweldig te noemen! Met onze stuurgroep, waarin naast Rijkswaterstaat ook de gemeenten Maastricht en Meerssen en de provincie zitting hebben, konden wij vele uitdagingen aan. Zo gaan we ook de komende weken vol goede moed aan de slag met de laatste asfalteringswerkzaamheden en de laatste testresultaten. Ik heb er dan ook alle vertrouwen in dat we het openstellen van de tunnel in de nacht van 15 op 16 december gaan halen.” 

Historisch moment

Voorzitter Stuurgroep A2-Maastricht, John Aarts: “We kunnen nu sturen op een totale  ingebruikname tunnel van vier buizen in de nacht van 15 op 16 december. Hier is en kan nu alles op worden gericht. De resultaten van alle testen etc., een slimme wegfasering en bovenmatige inspanning van velen maken dit mogelijk.Tegelijkertijd blijft gelden: kwaliteit en zorgvuldigheid gaan voor snelheid. Zelfs als we door onverwachte omstandigheden toch moeten doorschuiven naar eind januari, blijft het een topprestatie. Een historisch moment voor stad en regio.

We zijn in een periode van ‘slechts’ tien jaar  gekomen tot bestuurlijk commitment tussen vier overheidspartijen, hebben een innovatieve  aanbesteding doorlopen, een tracé-besluit en twee bestemmingsplannen vastgesteld. Vervolgens de realisatie van complexe infra over een zone van 6 km snelweg inclusief  een dubbellaagse tunnel en doorstroming van het verkeer die in ieder geval niet slechter was dan de doorstroming voor de start van de werkzaamheden. Het is een bijzondere prestatie en een historisch moment.”
Directeur Avenue2, Bauke Lobbezoo Directeur Avenue2, Bauke Lobbezoo

Trots

 “Avenue2 is bijzonder trots op het resultaat van alle werkzaamheden voor A2 Maastricht. Het is ook voor ons een bijzonder project geworden. De uitvraag was op hoofdlijnen. Wij hebben echt een eigen plan kunnen maken, hebben meegedaan aan de planprocedures, en vanaf 2010 met de realisatie begonnen. Ook die was bijzonder met een ‘vliegend viaduct’, de ‘observational method’, ‘tweede tunnelbouwtrein’, het fenomeen van de bouwputwatchers. We hebben sinds 2011 meer dan 100.000 bezoekers gehad. En tenslotte ben ik heel blij dat we dit complexe project hebben kunnen realiseren zonder hele ernstige, of zelfs dodelijke ongelukken.” Aldus Bauke Lobbezoo, directeur infra Avenue2.
Directievoorzitter Strukton Civiel, Frank Bekooij Directievoorzitter Strukton Civiel, Frank Bekooij

Maastricht heeft een plek in ons hart veroverd

"Wat dit project, naast de ínnovatieve technieken die gebruikt zijn, bijzonder maakt is, wat mij betreft, de samenwerking tussen alle partijen. Vanaf het begin van het project hebben alle medewerkers, zowel aan de kant van opdrachtgever als opdrachtnemer,  gewerkt aan dezelfde doelstellingen; de oplevering van de tunnel binnen de gestelde termijn en werken met oog voor de omgeving. De omgeving heeft een belangrijke rol gespeeld in de keuzes die tijdens het bouwproces gemaakt zijn. Als technologisch gedreven aannemer van boven de rivieren voelen wij ons thuis in Limburg. Maastricht heeft een plek in ons hart veroverd", aldus Frank Bekooij, directievoorzitter Strukton Civiel.