Wist u dat?

  • Moot 10 is niet de eerst gesloten tunnelmoot, dat is moot 9;
  • De voorbereidingen voor de betonstort duurden bijna 4 weken;
  • Voordat de wapening op de bekisting werd aangebracht, heeft Avenue2 brandwerende platen op de bekisting gelegd. In die platen zijn schroeven bevestigd die in het beton meegegoten worden. Zo worden de brandwerende platen als vanzelf bevestigd in het betonnen dak;
  • Naar verwachting kan de bouw van de bovenste tunnelbuizen begin 2013 starten.

EERSTE TUNNELDAK VOOR EUROPAPLEIN

Geplaatst op 6 september 2012

Donderdag 6 september 2012 stortte Avenue2 bij Europaplein het eerste deel van het dak van de onderste tunnelbuizen. Met de stort van het beton werd het allereerste gesloten tunneldeel gerealiseerd.
 
Het beton voor het dak is (net als de vloeren en wanden) in delen gestort. De bouwkuip voor de A2-tunnel is namelijk verdeeld in zogenaamde ‘moten’ die elk 24 meter lang zijn. Bij Europaplein ligt moot 1. De laatste tunnelmoot – moot 108 – ligt bij kruispunt Geusselt.
Het eerste deel van het tunneldak stort Avenue2 vandaag bij moot 10, ter hoogte van het Van der Valk hotel.
 
In de afgelopen weken heeft Avenue2 een ondersteuning gebouwd waar de bekisting van het dak op rust. Daarin is wapening aangebracht die het beton versterkt. Nu de wapening gereed is, kan het betonwerk beginnen. 
 
Het betonwerk begon donderdag 6 september om 07.00 uur  en ging de hele dag door. Een  betonstort kan namelijk niet  tussentijds worden stopgezet. Voor dit dakdeel leverde de firma Mebin circa 450m3 beton. Het dak van de tunnelbuizen wordt uiteindelijk 0,8 meter dik. Moot 10 is daarmee het eerste gesloten tunneldeel van de A2-tunnel.
Fotografie: Reen van Beek