Wist je dat?

  • Op deze dag zo’n 2.100 m3 beton nodig is voor een vloeroppervlakte van 1.100m2?
  • Er dan zo’n 200 m3 beton per uur wordt verwerkt?
  • De tunnelvloer op deze plek ongeveer 2 meter dik wordt?
  • Er per uur zo'n 15 betonwagens (mixers) worden ingezet?

GROOTSTE BETONSTORT BINNEN A2 MAASTRICHT

Geplaatst op 14 september 2012

Bij Geusselt is Avenue2 volop bezig met de bouw van de onderste tunnelbuizen. In de bouwkuip ten noorden van de Terblijterweg is al een groot deel van de tunnelvloer gestort. Aanstaande dinsdag 18 september vindt op deze locatie de grootste betonstort binnen het project A2 Maastricht plaats.

Wat gaat gebeuren?
De bouwkuip voor de A2-tunnel is onderverdeeld in delen, zogenaamde moten. Bij Europaplein ligt de eerste moot (moot 1) en bij Geusselt de laatste (moot 108). Het storten van beton gaat ook per moot. Op dinsdag 18 september wordt in de tunnelbouwkuip bij Geusselt-Noord de tunnelvloer voor moot 100 gestort. En dat is meteen de grootste betonstort binnen het project A2 Maastricht!

Omdat het om een groot oppervlak gaat, en dus ook om een grote hoeveelheid beton, werken de bouwers op deze dag langer, van 06.00 tot 23.00 uur. Een betonstort kan tussentijds namelijk niet worden afgebroken.

Hinder voor omwonenden
Het storten van beton vindt binnen de bouwkuip plaats - op diepte - en levert daarom weinig overlast op. Omwonenden kunnen wel last hebben van geluid door de pompen die worden ingezet, met name in de ochtend of avond als er minder omgevingsgeluid is. In de vroege of late uren kan daarnaast hinder ontstaan door licht van bouwlampen.