TUNNELBOUWKUIP GEUSSELT-NOORD

Het vlechten van de wapening is echt handwerk. Het vlechten van de wapening is echt handwerk.

Wist u dat?

Bij Geusselt de tunnelbouwkuip op z’n breedst is? Bij Geusselt-Noord is deze zelfs ruim 100 meter breed. Dat komt omdat hier niet alleen wordt gebouwd aan de onderste en bovenste buizen van de A2-tunnel, maar ook aan de zogenaamde dive-under. Zo noemen we de rijbanen vanuit centrum/Noorderbrug en bovenste tunnelbuis richting Eindhoven. Zij kruisen de Terblijterweg ongelijkvloers.

BOUWEN AAN DE HOOGSTE TUNNELWAND

Geplaatst op 13 december 2012

In de tunnelbouwkuip Geusselt-Zuid werd onlangs met graven het diepste punt van de A2-tunnel bereikt, bij moot 85 op zo’n 22 meter diep. Maar ook aan de overkant, bij Geusselt-Noord, wordt hard doorgewerkt. Daar werkt een team van zeker 10 man aan de hoogste tunnelwand. Die is zo’n 11,5 meter hoog en ligt bij moot 100. Juist! De plek waar in oktober de grootste betonstort binnen het project A2 Maastricht plaatsvond. Eind 2016 duikt de A2 hier onder de grond.

Ouderwets handwerk 
De opbouw van zo’n wand gebeurt door veel handjes. Zo bouwen timmermannen mee aan de (voorgefabriceerde) bekisting. Dat is een tijdelijke mal waarin later het beton wordt gestort. De mal houdt het beton en de wapening op z’n plek tijdens het storten en uitharden. De betonstaalvlechters zorgen voor de wapening. Door stalen staven aan elkaar te vlechten, maken zij een frame dat als versterking in het beton wordt aangebracht. In de wapening komen koelleidingen. Die koelen het beton, zodat het gelijkmatig uithardt en niet gaat scheuren.
 
Vullen met beton
Naar verwachting wordt de mal op dinsdag 18 december gevuld met beton, zo’n 380 m3. Het storten daarvan neemt de hele dag in beslag, en gebeurt laag voor laag. Aan het eind van het jaar hopen we een groot deel van de buitenwanden van de A2-tunnel bij Geusselt-Noord klaar te hebben. Zodat in januari op deze plek ook de voorbereidingen kunnen starten voor de opbouw van het eerste dakdeel.

Een impressie van het werk voor de tunnelwanden bij Geusselt-Noord: