Benieuwd naar een filmpje?

Niet alleen het persbezoek aan de bouwkuip bij Europaplein, maar ook de voortgang van het A2-tunnelwerk in het afgelopen jaar werd op een film vastgelegd door een van onze medewerkers, Bjorn Vink. Klik hier om het filmpje te bekijken.

EERSTE BEELDEN DUBBELLAAGSE TUNNEL

Geplaatst op 28 februari 2013

Het is zover. De bouwplaatsmedewerkers van het Europaplein, die de laatste weken in weer en wind hebben doorgewerkt, laten vandaag zien dat de betonconstructie voor de twee keer twee tunnelbuizen boven elkaar zichtbaar is. Een beeld dat in het totale bouwproces van de tunnel tot eind 2016 maar een enkele keer te zien zal zijn. De A2-tunnel door Maastricht wordt ruim 2 km lang en is de eerste dubbellaags tunnel voor personenauto’s en vrachtauto’s in Europa. Vandaag is de pers uitgenodigd om de eerste beelden te maken.
Hierbij de eerste foto:

RWS participeert in de hoofdstad van Limburg in een integraal gebiedsontwikkelingsproject. Want A2 Maastricht is véél meer dan een verkeersoplossing. Centraal staan ook het bevorderen van verkeersveiligheid en leefbaarheid in de omliggende A2-buurten èn nieuwe kansen voor stedelijke vernieuwing door het opheffen van barrières en het helen van Oost Maastricht.
Door de tunnel gaat 80% van het huidige verkeer straks ondergronds en ontstaat bovengronds een woon- en verblijfsklimaat. Langs de autoluwe laan komt tussen 2017 en 2026 nieuw vastgoed en bij de twee tunnelmondingen zijn twee markante stadsentrees gepland. Een groen, recreatief lint voor fietsers en voetgangers zal het zuiden van de stad met de Landgoederenzone ten noorden van de stad met elkaar verbinden.

De Groene Loper voor A2 Maastricht is bedacht en wordt uitgevoerd door Avenue2 een consortium bestaande uit Strukton en Ballast Nedam.
Het projectbureau A2 Maastricht is namens het Ministerie Infrastructuur en Milieu en gemeente Maastricht opdrachtgever. In de Stuurgroep A2 Maastricht werken Rijkswaterstaat, gemeente Maastricht, Provincie Limburg en gemeente Meerssen sinds 2003 intensief samen.