TRAVERSES

Van 3 naar 2 naar 1

Naarmate de ruwbouw van de A2-tunnel vordert, wordt het hijswerk minder en minder. De traverses en torenkraan verdwijnen daarom één voor één. Eind juni namen we afscheid van de eerste traverse bij de Nassaulaan en de gele torenkraan bij Geusselt-Zuid. Eind augustus verdwijnt ook de traverse bij Oranjeplein en halen we de blauwe torenkraan bij Geusselt weg. Lees meer

De laatste traverse – bij de Bauduinstraatbrug – en torenkraan breken we in de loop van het najaar af. We houden u op de hoogte!

Traverse bij Oranjeplein Traverse bij Oranjeplein

Wist u dat?

- De traverses een maximale
  snelheid van 6 km/u bereiken?
- De traverses zelfs de zwaarste
  stempels makkelijk over een
  afstand van 20 meter kunnen
  hijsen?
- Avenue2 drie traverses inzet
  tijdens de A2-tunnelbouw? 
- De derde traverse als eerste
  verdwijnt?
- Nog vóór eind 2014 alle 
  traverses uit het straatbeeld
  verdwijnen?

Tra(m)verses

De traverses rijden niet geruisloos op en neer. Want tijdens het op en neer rijden mag niemand onder de traverse door lopen. Daarom laten de traverses overdag – net als een tram – een rinkelende bel horen als ze in beweging komen. Dat geldt niet tijdens avond- of nachtwerk. Dan gebruiken we lichtsignalen tijdens het rijden.

Zwaargewichten

De traverses moeten het gewicht van de grote hijskranen makkelijk kunnen dragen. Dat betekent dat ze zelf ook het nodige zwaargewichten zijn: elke traverse weegt zo’n 120 ton (120.000 kilo). De hijskranen verschillen wel in grootte. Zo weegt de hijskraan bij Oranjeplein-Oost 160 ton, de hijskraan bij de President Rooseveltlaan 120 ton. Dat is mogelijk omdat deze tweede kraan minder ver hoeft te reiken en voor lichter hijswerk wordt ingezet. De derde traverse - bij de Nassaulaan - weegt 130 ton.

HIJSKRANEN OP RAILS

Bijgewerkt op 12 augustus 2014

Bouwen in een stad betekent passen en meten. Dat geldt niet alleen voor planningen, maar ook voor het materieel dat een bouwer inzet. Zo is er niet overal langs de tunnelbouwkuip voldoende ruimte beschikbaar voor hijskranen. Daarom plaatsen we traverses bovenop de bouwkuip. De eerste traverse is sinds juni 2013 in gebruik, in het zuidelijke deel van de N2-Bouwkuip. In september 2013 kwam er een tweede traverse bij, ter hoogte van de tijdelijke brug bij de Burgemeester Bauduinstraat. De derde traverse plaatste bouwer Avenue2 zaterdag 1 maart over de bouwkuipwanden bij de Nassaulaan en was de eerste traverse die verdween, in juni 2014. De traverse bij Oranjeplein breken we op zaterdag 23 augustus af. Via onze Voortgangsberichten houden we u op de hoogte van de planning!
Wat is een traverse?
Een traverse is een verrijdbaar platform tussen de bouwkuipwanden. Bovenop het platform is voldoende ruimte voor een hijskraan. Zo kan bouwer Avenue2 een hijskraan inzetten, ook op die plaatsen waar ruimte langs de bouwkuip ontbreekt. 
 
Rijden over rails
De traverse blijft niet op één plek staan. Aan de onderzijde bevinden zich daarom wielen, vergelijkbaar met de wielen van een treinstel. Dat betekent dat de traverse over rails kan rijden, die bovenop de bouwkuipwanden liggen. En, net als een trein of tram, wordt de traverse aangedreven door elektriciteit. Zo kan de traverse, met hijskraan, op en neer rijden en ingezet worden waar hijswerk nodig is.
Waarom?
De ruimte voor de bouw van de A2-tunnel is beperkt, met name tussen de Nassaulaan en Bauduinstraatbrug. Hier liggen de tijdelijke N2 en tunnelbouwkuip immers dicht naast elkaar. Aan de oostzijde van de bouwkuip hebben we inmiddels een – ruim 3 meter brede - bouwweg ingericht, bestemd voor vrachtverkeer. Dat is voldoende voor vrachtverkeer, maar niet voor het opstellen van een hijskraan. Dat ruimtegebrek lossen we op door het plaatsen van verrijdbare platforms, de traverses. 

Hijswerk
Hijskranen zijn onmisbaar bij een bouwproject, met name bij de bouw van een ondergrondse tunnel. Met een hijskraan kunnen we onder andere stempels (stalen buizen die horizontaal in de bouwkuip worden geplaatst) en stalen staven voor het betonvlechtwerk in de bouwkuip hijsen.
Traverse bij de President Rooseveltlaan
Waar?
De eerste traverse rijdt sinds juni 2013 op en neer tussen kruispunt Scharnerweg en de Nassaulaan. De tweede traverse zetten we in tussen de tijdelijke brug bij de Burgemeester Bauduinstraat en Voltastraat. Sinds zaterdag 1 maart rijdt een derde traverse over de bouwkuipwanden. Deze zetten we in bij de Nassaulaan. In het zuidelijke deel van de bouwkuip rijden dan ook – tot vrijdag 20 juni 2014 - twee traverses over de wanden van de bouwkuip.
Timelapse filmpjes
De opbouw van traverses ziet er spectaculair uit. Vooral als de hijskraan bovenop het platform wordt gehesen. Heeft u de opbouwwerkzaamheden gemist? Niet erg: dankzij onze collega Bjorn Vink kunt u de opbouw van de drie traverses via de time-lapse filmpjes hieronder bekijken.

Timelapse opbouw eerste traverse bij Oranjeplein

Timelapse opbouw tweede traverse bij Pres. Rooseveltlaan

Timelapse opbouw derde traverse bij Nassaulaan

Fotografie: Reen van Beek en Frans Senden