TUNNELWERK GEUSSELT-ZUID

Het werk voor de N2-tunnelbuizen (in- en uitritten) bij Geusselt-Zuid is opgestart. Het werk voor de N2-tunnelbuizen (in- en uitritten) bij Geusselt-Zuid is opgestart.
Rijrichtingen na realisatie van de A2-tunnel. Rijrichtingen na realisatie van de A2-tunnel.

Wist u dat?

Het betonwerk voor de A2-tunnelbuizen bij Geusselt-Zuid naar verwachting eind van het jaar klaar is? In het nieuwe jaar werken we verder aan de N2-tunnelbuizen. En in januari beginnen we ook aan het Dienstengebouw-Noord.

BOUWEN AAN DE BOVENSTE BUIZEN

Geplaatst op 25 november 2013

Aan de zuidkant van de Terblijterweg is de bouwkuip extra breed. Op deze locatie komen de noordelijke in- en uitritten van de dubbellaags tunnel verspreid te liggen van elkaar. Vanaf de uitkijktoren aan de Burgemeester Bauduinstraat zijn die contouren goed te zien.

Tot voor kort werd binnen de bouwkuip Geusselt-Zuid vooral gewerkt aan de A2-tunnelbuizen voor doorgaand verkeer. Inmiddels zijn ook de werkzaamheden voor de bouw van de N2-tunnelbuizen opgestart. De in- en uitritten voor verkeer dat in en om Maastricht moet zijn, liggen straks aan weerszijden van de A2-tunnelbuizen bij Geusselt-Zuid. Binnen één en dezelfde bouwkuip werken we dus aan meerdere verbindingen.

Aanvullen en verdichten
De in- en uitritten van de N2-tunnelbuizen liggen hoger dan de A2-tunnelbuizen. Daarom moeten we eerst een aantal meters ophogen in de bouwkuip. Dat gebeurt tot eind dit jaar op het stuk tussen de bouwkeet aan de Burgemeester Bauduinstraat en de Terblijterweg. Tijdens het aanvullen verdichten we de verschillende lagen grond met een trilwals. Zo ontstaat een stevige en compacte ondergrond, als fundering voor de N2-buizen. De trilwals of -plaat wordt vaak als vervelend ervaren, omdat de trillingen buiten de bouwkuip en óók in huis merkbaar en voelbaar kunnen zijn.

Vlechtwerk en beton
Zodra een deel van de ophoging klaar is, worden de werkvloeren voor de N2-buizen gemaakt. Dat is al gebeurd aan de kant van de wijk Wittevrouwenveld, waar de uitgangen van de bovenste tunnelbuis komen. Op deze plek zijn we nu bezig met het vlechtwerk voor de tunnelvloer. Zodra een moot klaar is, storten we hier beton. En als een deel van de vloer er ligt, kunnen ook de wanden worden opgebouwd. Na een tijdje - volgens planning vanaf half december - gaan we ook aan de westkant van de bouwkuip aan de slag met het betonwerk voor de bovenste tunnelbuis richting zuiden.