BOUWKUIP N2

Vanaf half februari trekt het betonwerk voor de tunnel vanaf het bestaande bouwterrein Geusselt-Zuid naar het zuiden. Vanaf half februari trekt het betonwerk voor de tunnel vanaf het bestaande bouwterrein Geusselt-Zuid naar het zuiden.

Passen en meten

In de uitvoering is het soms passen en meten. Zo moeten we ook de A2-vloer bij moot 82 nog storten vanaf de bouwweg, vanwege de beperkte ruimte in de bouwkuip. Bewoners van Wyckerpoort-Noord moeten daarom ook dinsdag 4 maart nog rekening houden met betonmixers door de wijk. De rijroute vindt u hiernaast. Naar verwachting kan bouwverkeer daarna weer gewoon over de bouwweg rijden.

Een tunnelbouwtrein?

Zo noemen we de vaste werkmethode en bouwvolgorde die over het hele tunneltracé - tussen Europaplein en Geusselt - wordt toegepast. Oorspronkelijk werkten we van zuid naar noord. Maar sinds de zomer 2013 ook van noord naar zuid. Twee tunnelbouwtreinen dus, die naar elkaar toewerken. Aan de noordkant begint binnenkort de volgende stap uit het bouwproces: het betonwerk.

TWEEDE BETONTREIN VERTREKT BIJNA

Bijgewerkt op 27 februari 2013

In de zomer van 2013 begon firma Züblin op het laatste stukje van het tunneltracé - langs de President Rooseveltlaan - met het graafwerk voor de bouwkuipwanden. Feitelijk was dat het begin van de tweede tunnelbouwtrein, waarbij we vanaf het bouwterrein Geusselt-Zuid met het tunnelwerk richting zuiden trekken. De eerste tunnelbouwtrein werkt van zuid en noord en is nu bezig bij de Nassaulaan en het Oranjeplein. De twee tunnelbouwtreinen werken naar elkaar toe volgens een vaste werkmethode en bouwvolgorde.

Van moot 84 naar het zuiden
Inmiddels wordt de bouwkuip langs de President Rooseveltlaan steeds dieper. Het graafwerk en het plaatsen van stempels gaat elke week door. Aan de noordkant, bij de aansluiting op het bouwterrein Geusselt-Zuid, zitten we al op diepte. Dat betekent dat we hier verder kunnen met de volgende stap uit het bouwproces: het betonwerk. We beginnen dan bij moot 84. Dat is bij de Bauduinstraatbrug en naast de waterkelder (moot 85), waar we eind 2012 nog het diepste punt van de tunnel bereikten. Van hieruit trekt de ‘tweede betontrein’ richting zuiden. Eerst storten we de vloeren en wanden van de onderste tunnelbuizen (A2-buizen), gevolgd door een tussenvloer: ook wel het dak van de onderste buizen. Hierop komen de wanden van de bovenste buizen (N2-buizen) en uiteindelijk het tunneldak.

Blokkade van de bouwweg
Naar verwachting storten we de tunnelvloer bij moot 84 op woensdag 19 februari. Een week later, op woensdag 26 februari, is moot 83 aan de beurt. Op die manier schuiven de werkzaamheden elke week één moot, zo’n 24 meter, op. In de uitvoering is het dan soms passen en meten, vanwege de beperkte werkruimte in en langs de bouwkuip. Zo moeten we de vloeren bij de moten 84 en 83 storten vanaf de bouwweg. Storten vanuit de tunnelbouwkuip kan niet, omdat er te weinig ruimte is door de wandenkist die nog bij moot 85 (de voorliggende moot) staat. Daarom komen op deze twee dagen de twee betonpompen op de bouwweg te staan. Omdat de bouwweg op deze plek erg smal is, kunnen tunneltransporten zoals de benodigde betonmixers en vrachtwagens met grond niet passeren.

Planningen zijn afhankelijk van de voortgang en het weer. Blijf op de hoogte via www.a2maastricht.nl 

Transporten door de wijk
Als tijdelijke oplossing rijdt op woensdag 19 en 26 februari een deel van de tunneltransporten door de wijk. Het gaat met name om betonmixers richting moot 84 en 83. De aan- en afvoer gebeurt vanuit twee kanten. Enerzijds via de werkin- en uitvoeger aan de Terblijterweg; dat is de reguliere route over de bouwweg tot aan de betonpomp en weer terug. Anderszijds via de Meerssenerweg, Professor Nijpelsstraat, Professor Cobbenhagenstraat, Voltabrug en terug. Bij de Voltabrug staan verkeersregelaars.

Opgelet: ook de A2-vloer bij moot 82 moeten we nog storten vanaf de bouwweg. Bewoners van Wyckerpoort-Noord moeten daarom ook dinsdag 4 maart nog rekening houden met betonmixers door de wijk. Grondtransporten rijden op deze dag niet, vanwege carnaval.

Buiten de reguliere tijden
Net als het hijsen van staalwerk in en uit de bouwkuip, is ook het storten en afwerken van beton één van de tunnelactiviteiten die regelmatig 's avonds of zelfs 's nachts doorgaan. Het storten en afwerken van beton kan tussentijds niet worden afgebroken. Wilt u meer lezen over werkzaamheden die buiten de reguliere werktijden mogen plaatsvinden? Dat kan hier.

 


Fotografie: Peter Wijnands