TUNNELWERK

Traverses

Werken op centimeters

Het was een drukte van belang, langs de bouwkuip bij de Nassaulaan. Maar liefst 3 hijskranen en twee traverses stonden binnen enkele meters van elkaar. Daar kwamen ook nog de diepladers bij, want de traverse-onderdelen werden in de nacht met speciale
transporten naar Maastricht gebracht.

Waar?

De eerste traverse is sinds juni 2013 in gebruik, tussen de Nassaulaan en kruispunt Scharnerweg. De tweede traverse staat er sinds dinsdag 17 september, ter hoogte van de tijdelijke brug bij de Burgemeester Bauduinstraat. En sinds zaterdag 1 maart rijdt de derde traverse over de bouwkuipwanden, bij de Nassaulaan.

Tot wanneer?

In de loop van 2014 verdwijnen de traverses weer. Dan is het hijswerk zo goed als afgerond. De eerste traverse halen we - naar verwachting - nog vóór de bouwvakantie weg. De overige twee traverses worden in het najaar van 2014 overbodig.

DRIEMAAL IS SCHEEPSRECHT

Geplaatst op 2 maart 2014

Dat geldt voor de traverses - hijskranen op rails - voor A2 Maastricht. Want de twee traverses die over de bouwkuipwanden bij Oranjeplein en de Pr. Rooseveltlaan rijden, zijn nog altijd niet genoeg voor al het hijswerk. Daarom plaatsten we zaterdag 1 maart - één dag voor carnaval - een derde traverse, ter hoogte van de Nassaulaan.
700-tonner versus 130-tonner
De 700-tons Mammoetkraan stond zaterdagochtend startklaar. Want deze werd al op vrijdagmiddag 28 februari opgebouwd, zodat de eerste traverse-onderdelen snel bovenop de bouwkuipwanden stonden.  Omstreeks 11.30 uur lagen de grote, groene liggers op hun plek en kon de afwerking van het platform beginnen. En om 14.12 hing de 130 ton zware hijskraan in de lucht. Dat duurde niet lang, want twee minuten later stond de hijskraan al bovenop de traverse.
Foto's en film
De hijsklus werd uitgebreid gefotografeerd door onze fotograaf, Reen van Beek. Het fotoboek kunt u hier bekijken. En collega Bjorn Vink maakte opnieuw een time-lapse film van de werkzaamheden. Deze keer gebruikte Bjorn twee camera's: eentje in de hijskraan die op het platform werd getild en de andere in de 700-tonner die de hijskraan op het platform plaatste. Dat leverde unieke beelden op, die u hieronder kunt bekijken.
Fotografie: Reen van Beek
Film: Bjorn Vink