KRUISDONK

Vrijmaken van werkterrein bij Schoenerweg. Vrijmaken van werkterrein bij Schoenerweg.
 De nieuwe wegverbindingen bij Kruisdonk. De nieuwe wegverbindingen bij Kruisdonk.

Blijf op de hoogte

Via onze digitaal voortgangbericht. Aanmelden kan hier.

Werk in beeld

Naar de foto's.

STEVIGE BODEM VAN AGRAC

Bijgewerkt op 16 april 2014

In de afgelopen weken is verder gewerkt aan de verbindingsweg Beatrixhaven. En dan vooral op het stuk vanaf de Beukenlaan tot de Hoekerweg. Hier moest nog een deel van een loods wijken en pakten we een bodemverontreiniging aan. Vanaf medio april begint Avenue2 met de opbouw van de wegfundering voor de verbindingsweg. Dat gebeurt ook voor de nieuwe wegdelen bij Kruisdonk, die zorgen voor de verknoping van de A2 met de A79.

Onder elke weg zit een wegfundering. Vaak wordt daarvoor gebroken puin gebruikt. Maar voor snelwegen en andere zwaar belaste routes moet de onderlaag sterk genoeg zijn om al het verkeer - en de vele vrachtauto’s die dagelijks passeren - te kunnen dragen. Daarom passen we hier een zogenaamde agrac-fundering toe.  

Van oud naar nieuw 
Op het moment dat oude wegen kapot worden gefreesd, blijft gebroken asfalt over. Dit freesmateriaal wordt vaak hergebruikt voor nieuw aan te leggen wegen. Ook bij A2 Maastricht. Zo rijden we in de week van maandag 14 april freesmateriaal vanaf de grote bult tussen de A2 en A79 bij Kruisdonk, via de Ambyerweg, naar de nieuwe verbindingsweg Beatrixhaven. Hier verdelen we het materiaal over het hele tracé tussen de Ambyerweg en de Hoekerweg. Bij de verlegde Ambyerweg en de nieuwe oprit vanaf de Ambyerweg naar de A2 ligt het freesmateriaal er al.

In de mix
Na Pasen gaan de wegenbouwers op de verschillende locaties verder met wat in vaktermen heet ‘agraccen’. Daarbij wordt het freesmateriaal ter plekke gemengd met cement, zand en water. Op die manier ontstaat een stevige wegfundering. Bent u benieuwd naar hoe dit precies in z’n werk gaat? Kijk dan de A2 Actueel-aflevering van 6 april hiernaast terug. 
 
Avond- en nachtwerk
Om het mengsel te beschermen tegen uitdroging, wordt direct na het aanbrengen van de agrac-fundering een eerste asfaltonderlaag gedraaid. Daarvoor is het nodig om in de avonden en nachten van dinsdag 22 t/m donderdag 24 april door te werken. Wilt u weten in welke nacht we waar aan het werk zijn? De afbeelding hiernaast geeft de planning aan*:

  • dinsdag 22 op woensdag 23 april: tussen A2 en spoor (roze lijn)
  • woensdag 23 op donderdag 24 april: tussen spoor en Hoekerweg (gele lijn)
  • donderdag 24 op vrijdag 25 april: tussen Ambyerweg en A2 én bij de verlegde Ambyerweg (blauwe lijnen)

Voor omwonenden en omliggende bedrijven kan geluidsoverlast ontstaan door asfaltmachines -en walsen, en vrachtwagens die het werkterrein oprijden en met hun laadkleppen slaan tijdens het lossen. Om veiligheidsredenen is het daarnaast verplicht dat vrachtwagens bij het achteruitrijden een voortdurend geluidssignaal afgeven. Met name in de late uren kan die ‘achteruitrijdpiep’ hinderlijk zijn.

*Planningen kunnen wijzigen, afhankelijk van de weersomstandigheden en de voortgang van het werk.

Rustpauze
Nadat het agrac-mengsel en de asfaltonderlaag zijn aangebracht, is het vooral wachten. Want de fundering heeft tijd nodig om de juiste sterkte te bereiken, voordat de rest van het asfalt erop kan. Afhankelijk van de mate van uitharding, kan het asfaltwerk medio juni bij de verbindingsweg Beatrixhaven en bij Kruisdonk verder gaan.

Verbindingsweg A2 - Mariënwaard Verbindingsweg A2 - Mariënwaard
Verbindingsweg spoor - Mariënwaard Verbindingsweg spoor - Mariënwaard
Verbindingsweg Ambyerweg - A2 Verbindingsweg Ambyerweg - A2
Oprit naar A2 Oprit naar A2

Fotografie: Peter Wijnands en Reen van Beek