OP DE TUNNEL

Blijf op de hoogte!

Benieuwd naar de resultaten van de proeven? Volg dan onze berichtgeving via het digitale voortgangsbericht, de A2-pagina in stadskrant de Ster en www.a2maastricht.nl.
In het Geusseltpark oefenen we met de toekomstige bandenlijnen voor de Groene Loper. In het Geusseltpark oefenen we met de toekomstige bandenlijnen voor de Groene Loper.

PROEVEN VOOR DE PARKLAAN

Geplaatst op 28 mei 2014

Als de dubbellaags tunnel eind 2016 klaar is, komt bovenop een langgerekte, intieme bomenlaan. Een plek met een recreatief karakter, die ruimte biedt aan ontspanning en ontmoeting, en waar u straks naar hartenlust kunt fietsen of wandelen.

Om ervoor te zorgen dat bovengronds ook echt een parkachtige sfeer ontstaat, voeren we de brede strook voor langzaam verkeer uit in een zogenaamde halfverharding. Die bestaat uit hele fijne losse steentjes, die met een bindmiddel - een soort lijm - aan elkaar worden geplakt. Daardoor is de verharding steviger dan los zand, maar minder hard dan asfalt. 

4 op een rij
Voor een halfverharding zijn verschillende mengsels beschikbaar. Op dit moment bekijken Avenue2, Projectbureau A2 Maastricht en de gemeente Maastricht welk materiaal het meest geschikt is. Daarom is bij het grasveld aan de voorkant van het Geusseltstadion een proefstrook gemaakt, met 4 aparte vakken. Binnenkort vullen we deze vakken met 4 verschillende materialen. Omdat op deze plek de vakantiebussen aankomen en weer vertrekken, is de verwachting dat veel buspassagiers gebruik maken van het pad. Op die manier kunnen we in de praktijk testen wat dagelijks gebruik doet met elk type halfverharding. Welke kwaliteit en uitstraling blijft over? En met welk onderhoud krijgen we te maken? Na een tijdje, naar verwachting na de zomer, hopen we een weloverwogen keuze te kunnen maken.

Beton gieten
Tegelijkertijd is bij het Geusseltpark een tweede proef in uitvoering. En wel voor de opsluitbanden die straks onderdeel zijn van de bestrating van de Parklaan en de Groene Loper. Zo’n band is niets anders dan een verhoogde rand langs een pad of rijbaan. De banden houden de bestrating op zijn plek en zorgen voor een nette grens. Meestal worden de straat- of trottoirbanden gemaakt van losse, kant- en klare betonnen elementen. Maar voor de Groene Loper - die bijna 5 kilometer lang is tussen Europaplein en de Meerssenerweg - is het de bedoeling om de banden in één keer met beton in het werk te gieten. Dat is een snelle en efficiënte methode om mooie, vloeiende lijnen langs het toekomstige fiets- en wandelpad te kunnen realiseren. Door nu een proef te doen, bekijken we of deze werkwijze het gewenste resultaat oplevert. We houden u op de hoogte!