APP A2 MAASTRICHT

Nu ook mobi​e​le informatie

Robin Budy:

"Voor het ontwikkelen van de App heb ik met allerlei mensen gesproken. Mensen die overdag werken en dagelijks de werkzaamheden passeren willen in de avonduren of in het weekend snel informatie zien. Dat kan nu via de App. Mensen die overdag geen tijd hebben om langs het trace te wandelen of het infocentrum te bezoeken maken gebruik van andere communicatiemiddelen. Maar ook zij kunnen plezier beleven aan het werken met de App omdat je via dit kanaal vooruit kunt kijken, onder de grond kunt kijken en kunt zien hoe het eens was."

"De App die nu voorhanden is, is een start en moet komende tijd steeds meer mogelijkheden bieden om vooruit te gaan kijken, onder de grond en hoe het eens was."

Robin is inmiddels student af en in dienst van Zuiderlicht

Download de A2 Maastricht App:

 

HET ONZICHTBARE ZICHTBAAR MAKEN

Geplaatst op 19 juli 2014

A2 Maastricht kan rekenen op veel interesse van de omgeving. Iedereen kan via verschillende communicatiekanalen op de hoogte blijven van de laatste ontwikkelingen. Maar… het betonnen casco van de dubbellaagse tunnel zal rondom de jaarwisseling af zijn. Dan verdwijnen ook steeds meer werkzaamheden onder de grond en willen we bovengronds toch ‘het onzichtbare zichtbaar maken’.

Daarom gingen we samen met Zuiderlicht, bureau voor design en communicatie, op zoek naar een mogelijkheid om plaats- en tijdonafhankelijk informatie aan te bieden waarmee geïnteresseerden kunnen zien hoe het ooit was, kunnen volgen hoe het wordt en wat ondergronds gebeurt.

Na enkele gesprekken werd duidelijk dat een mobiele informatievoorziening hiervoor de beste oplossing was. In opdracht van beide partijen werd de ontwikkeling daarvan het afstudeerproject van Robin Budy, laatstejaarsstudent Communication and Multimedia Design aan de Zuyd Hogeschool. De inmiddels ex-student zelf: "Het viel me meteen op dat A2 Maastricht veel verschillende communicatiemiddelen inzet, maar dat het ontbreekt aan mobiele informatie die je overal en altijd kunt raadplegen via een smartphone. Ca. 70 % van de Nederlandse bevolking gebruikt inmiddels een smartphone. Daar moet je wel op inspelen."

Robin voerde eerst onderzoek naar de huidige informatievoorzieningen, vergelijkbare projecten en de wensen en behoeften van de verschillende doelgroepen. Tijdens een uitgebreide analysefase werd duidelijk dat de ontwikkeling van een App de beste oplossing was. Daarna ontwierp hij het raamwerk. Tenslotte volgde de realisatiefase. Testen met gebruikers zorgde tijdens het proces voor aanpassingen en verfijning.

Na een traject van 19 weken is de App van A2 Maastricht is nu beschikbaar in de App stores. Gebruikers kunnen op elk moment van de dag en op elke plek op de hoogte blijven van het project.

Drie pijlers
De opbouw van de App bestaat uit drie pijlers: De eerste pijler is een overzicht met het laatste nieuws, rechtstreeks van www.a2maastricht. Er is een ingebouwde Twitterfeed, zodat gebruikers kunnen zien en reageren op Twitter-berichten rondom A2 Maastricht.

De tweede pijler van de App is de interactieve kaart. Daarop staan de ruim 20 verschillende kunstwerken (tunnels, bruggen, viaducten etc.) van A2 Maastricht . De kaart bevat ook informatie over de toekomst: toekomstige oversteekplaatsen, de locatie van nieuwe straten en de locaties waar vastgoedontwikkeling zal plaatsvinden. Bovendien is het mogelijk om via panoramaopnames onder de grond – in de tunnel – te kijken. Tenslotte geeft de kaart uitleg bij de 5 belangrijkste hinderklussen en mijlpalen voor dit jaar. Het is een eerste start. De informatie zal komende maanden worden uitgebreid.

De derde pijler is de rondleiding. Die stelt gebruikers in staat om zelf langs de tunnelbouwkuip te wandelen. Via acht uitkijkpunten krijgt de wandelaar achtergrondinformatie over de vorderingen. Route-informatie wordt gegeven via de ingebouwde gps-functie en de routebeschrijving. Een virtuele wandeling thuis op de bank is natuurlijk ook mogelijk.

De App bevat bevat een ingebouwde QR-scanner. Zo kan de gebruiker de QR-codes scannen die op de infoborden langs het tunneltraject staan. Verder is het handig te weten dat de App zichzelf automatisch bijwerkt bij het opstarten. Zo blijft de informatie altijd actueel.