KRUISDONK/BEATRIXHAVEN

Overzicht van nieuwe wegverbindingen bij knooppunt Kruisdonk. Overzicht van nieuwe wegverbindingen bij knooppunt Kruisdonk.
De verbindingen A t/m G zijn nu open. H en I volgen na ingebruikname van de tunnel. De verbindingen A t/m G zijn nu open. H en I volgen na ingebruikname van de tunnel.

Help ons op weg

Door hier te klikken, komt u uit bij een factsheet over de nieuwe wegverbindingen bij Kruisdonk. U kunt de pdf gebruiken om te verspreiden, bijvoorbeeld onder uw klanten, medewerkers en/of leveranciers. Zo helpt u ons om weggebruikers te informeren.

Bedankt!

Nu het verkeer over het gloednieuwe asfalt rijdt, zit een groot en belangrijk deel van het werk bij Kruisdonk erop. Qua werkzaamheden wordt het rustiger in deze buurt. We willen omwonenden en weggebruikers bedanken voor hun geduld en medewerking al die tijd. De 'mannen van Kruisdonk' gaan nu eerst een tijdje met vakantie. Maar op 18 augustus keren ze terug naar de bouwkeet, die zijn plekje behoudt te midden van de nieuwe wegen. Tot na de bouwvak en een hele fijne zomer!

KNOOPPUNT KRUISDONK IS UITGEBREID!

Geplaatst op 24 juli 2014

Ruim 10.000 ton asfalt, 25.000 vierkante meter nieuwe weg, circa 100 verkeersborden, 900 meter vangrail, 4 verkeersregelautomaten en meer dan 100 verkeerslussen. Door de teams van grondwerken en verkeerstechniek is in de afgelopen weken met man en macht gewerkt. Avonden, nachten en weekenden waren nodig om de strakke planning te halen. Maar het is gelukt! Op donderdagavond 24 juli zijn de nieuwe wegverbindingen bij knooppunt Kruisdonk - inclusief de verlegde Ambyerweg - open gegaan voor verkeer.

Mijlpaal A2 Maastricht
Voor de samenwerkende overheden Rijkswaterstaat, gemeente Maastricht en Meerssen en Provincie Limburg én bouwer Avenue2 is dit een mijlpaal binnen het totale project A2 Maastricht. Dankzij de vernieuwde infrastructuur neemt de verkeersdruk in Meerssen en gedeeltelijk bij kruispunt Geusselt af vóór de openstelling van de A2-tunnel, die eind 2016 is voorzien.

Meer mogelijkheden voor verkeer
Dankzij de nieuwe situatie bij knooppunt Kruisdonk kan verkeer nu:

  • gemakkelijk en snel van de A2 naar de A79 rijden en andersom
  • rechtstreeks van de A2/A79 naar bedrijventerrein Beatrixhaven
  • vanuit Beatrixhaven naar de A2/A79 richting noorden (Eindhoven/Heerlen)
  • via nieuwe afritten van de A2 en A79 naar Rothem, Amby, Meerssen en Bunde

auto

Nieuwe afritten A2 en A79


Automobilisten kunnen nu gebruik maken van twee nieuwe afritten:

  • afrit 52 van de A2: voor verkeer vanuit het noorden naar bedrijventerrein Beatrixhaven en P+R Noord (Maastricht-Noord, Valkenburg/Heerlen (A79) of naar de wijken Rothem of Amby
  • afrit 1 van de A79: voor verkeer vanuit Maastricht naar Amby, Rothem, bedrijventerrein Beatrixhaven en P+R Noord (Maastricht-Noord), Meerssen of Bunde.
Tips voor weggebruikers
Voor automobilisten is een nieuwe situatie altijd even wennen. Het advies is dan ook om niet op de ‘automatische piloot’ te rijden, goed op de borden te letten en het navigatiesysteem uit te zetten. Daarnaast vragen we u extra te letten op het (onverwachtse) rijgedrag van anderen. Wilt u graag voorbereid de weg opgaan? Op www.a2maastricht.nl/ombouwkruisdonk vindt u kaartjes met rijroutes

Infrastructuur nog niet af
Nog niet alle infrastructuur bij knooppunt Kruisdonk en de nieuwe verbindingsweg naar bedrijventerrein Beatrixhaven is klaar. Om de nieuwe verbindingen nu al open te kunnen stellen en een deel van het verkeer te laten wennen in een rustige zomerperiode, is gewerkt met een aantal tijdelijke systemen en voorzieningen, zoals tijdelijke masten met verkeerslichten en tijdelijke openbare verlichting. Dat is buiten goed te zien. Later dit jaar wordt dit tijdelijk materiaal vervangen door definitief materiaal.

Bovendien trekt de gemeente Maastricht de nieuwe verbindingsweg naar de Beatrixhaven - die nu aansluit bij de Hoekerweg - in de toekomst nog door tot bij de Galjoenweg. Ook de aansluitingen vanaf Kruisdonk en de verbindingsweg Beatrixhaven naar het zuiden moeten nog worden gerealiseerd. Deze verbindingen kunnen pas worden opengesteld na ingebruikname van de tunnel eind 2016.
Meer informatie


Fotografie: Peter Wijnands