A2 VANUIT DE LUCHT, JULI 2014

Bekijk de foto's

Het vernieuwde knooppunt Kruisdonk met de verbindingsweg naar bedrijventerrein Beatrixhaven vanuit de lucht. Het vernieuwde knooppunt Kruisdonk met de verbindingsweg naar bedrijventerrein Beatrixhaven vanuit de lucht.

Kom kijken!

Wilt u de nieuwste luchtfoto's graag in het groot zien? Kom dan naar het Informatiecentrum A2 Maastricht. Het informatiecentrum is elke dinsdag en woensdag van 10.00 tot 16.00 uur geopend en elke eerste dinsdag van de maand tot 20.00 uur. U bent van harte welkom in het stadion de Geusselt, hoekgebouw D, op de 3e etage. De bewegwijzering wordt aangegeven met witte beeldmerken op de grond.

A2 MAASTRICHT ZOEKT HET HOGEROP

Geplaatst op 12 augustus 2014

Ze zijn er weer! Nieuwe overzichtsfoto’s van het A2-werk. Eind juli - in het weekend voor de openstelling van de nieuwe wegverbindingen bij Kruisdonk - ging onze vaste fotograaf Peter Wijnands opnieuw het luchtruim in om de vorderingen voor A2 Maastricht van bovenaf vast te leggen. Met resultaat, want het bleek een perfecte dag voor het maken van luchtopnames tot ruim 600 meter hoogte.

“De weersomstandigheden op zaterdag 19 juli - de dag van de vlucht - waren geweldig”, zo laat Peter weten. “Eigenlijk uitzonderlijk, want in Maastricht hebben we niet zo vaak zulk helder zicht. Bovendien kregen we alle medewerking van ‘de toren’, oftewel de luchtverkeersleiding van Maastricht Aachen Airport. Hierdoor hebben we opnames kunnen maken tot zo’n 2000 voet. Dat is ruim 600 meter boven maaiveld.”

Werk in beeld
Ook bij A2 Maastricht waren we erg blij met deze toegestane vluchthoogtes. Want natuurlijk wilden we graag het nieuwe knooppunt Kruisdonk, inclusief de directe verbinding naar bedrijventerrein Beatrixhaven, in beeld brengen. Een afstand van meer dan 2 kilometer. Maar ook is het gelukt om verschillende overzichtsfoto’s te maken van het tunnelwerk tussen Geusselt en Europaplein. U kunt de foto's bekijken via de linkjes hiernaast.

Vluchtplan op maat
Aan de daadwerkelijke vlucht gaat best wel wat voorbereiding vooraf. Want op basis van de projectwensen gaat Peter aan de slag met een tot in de puntjes uitgewerkt vluchtplan. “Dat is niet alleen nodig om de vlucht zo snel mogelijk te laten verlopen, maar ook om af te stemmen met de luchtverkeersleiding”, licht hij toe. “We vliegen hier binnen het verkeersgebied van Maastricht Aachen Airport, een zogenaamd ‘aerodrome traffic zone’.”

Afstemmen en uitwijken
Een goede afstemming is dus verplicht en noodzakelijk. Dan nog komt het geregeld voor dat er tijdens een vlucht van het plan moeten worden afgeweken. Peter: “Het vliegverkeer van en naar Maastricht Aachen Airport heeft altijd voorrang, waardoor de kans bestaat dat we tijdens een vlucht moeten uitwijken, bijvoorbeeld richting Maas in het westen of juist naar het Heuvelland in het oosten. Tijdens de laatste vlucht is dat twee keer het geval geweest.”

Teamwork
Peter werkt vanuit een helikopter met open schuifdeur, zodat hij niet door een raam hoeft te fotograferen. Dat levert namelijk spiegeling op. “Soms is het vliegen dan best fris, maar op zo’n tropische zaterdag als 19 juli is het heerlijk. Voor mij is het telkens weer een bijzondere ervaring. En ik ben blij dat ik altijd met de zeer ervaren helipiloot Frank Coolen kan vliegen, die precies weet wat een fotograaf wil maar vooral - en dat vind ik het allerbelangrijkste - te alle tijden de veiligheid voorop stelt.”
Fotograaf Peter Wijnands voor de helicopter, van waaruit hij de luchtfoto's maakt.  Fotograaf Peter Wijnands voor de helicopter, van waaruit hij de luchtfoto's maakt.