MIJLPALEN

22 kunstwerken voor A2 Maastricht

TIJDELIJKE BRUGGEN
De Bauduinstraatbrug is in november 2014 verwijderd De Bauduinstraatbrug is in november 2014 verwijderd
Kort daarna was het de beurt aan de Voltabrug Kort daarna was het de beurt aan de Voltabrug

VAN 6 NAAR 3 TIJDELIJKE BRUGGEN

Tijdens de ruwbouwfase van de A2/tunnel moesten oversteekplaatsen over de N2 plaats maken voor de tunnelbouwkuip. Om ervoor te zorgen dat alle oost/west verkeer tóch door kon gaan, plaatsten we zes tijdelijke bruggen. Eind 2015 zijn er nog drie tijdelijke bruggen in gebruik; twee voor langzaam verkeer en één voor snelverkeer.
In augustus 2014 ging de Scharnerwegbrug dicht om plaats te maken voor tunnelwerk. Inmiddels is de kruising weer open voor verkeer van Scharn naar Wyckerpoort en andersom. Maar de Scharnerwegbrug is niet de enige brug die we nog vóór de ingebruikname van de tunnel hebben verwijderd. Drie tijdelijke bruggen zijn nog over. Van zuid naar noord zijn dat: 

• de autobrug bij de John F. Kennedysingel
• de Heerderwegbrug (Heerderweg - A. van Scharnlaan)
• de Maartensbrug (Noormannensingel - Frankenstraat)

In het najaar van 2014 haalden we de Bauduinstraatbrug weg: op woensdag 5 november 2014  ging de gelijkvloerse oversteek voor voetgangers en (brom)fietsers tussen Schepen Roosenstraat en professor Quixstraat weer open. De Voltabrug is voorlopig als laatste tijdelijke brug verwijderd, op woensdag 19 november 2014 ging de Voltabrug dicht. 

De overgebleven bruggen - de autobrug bij de John F. Kennedysingel, de Heerderwegbrug en de Maartensbrug - blijven tot in de loop van 2017 in gebruik. Dan is de tijdelijke N2 gesloopt en start de aanleg van de Groene Loper voor A2 Maastricht. 
Fotografie: Reen van Beek en Peter Wijnands