TUNNELWERK

Op de foto hierboven...

Voor de bouw van de tunnel werken twee tunnelbouwtreinen naar elkaar toe. Peter van Dijk en Phillip Magurn, de voormannen van bouwstroom noord en zuid, ontmoeten elkaar bij moot 64. Hier is op 1 oktober 2014 het laatste dak van de onderste tunnelbuizen gestort. Over een lengte van 2,3 kilometer tussen Geusselt en Europaplein is de ‘benedenverdieping’ nu helemaal gesloten. Er is geen gebak. Enkel een fotomoment. Voor de mannen is het een mijlpaal tussendoor. Rond de jaarwisseling zal de hele betonnen ruwbouw zijn afgerond. En dat vieren we wel!
De tunnelbouwkuip is 2,3 km lang tussen Europaplein en Geusselt. De tunnelbouwkuip is 2,3 km lang tussen Europaplein en Geusselt.
Uitvoerders ontmoeten elkaar... eerder al bij de laatste A2-vloer in juli van dit jaar. Uitvoerders ontmoeten elkaar... eerder al bij de laatste A2-vloer in juli van dit jaar.

1+1=2

Door de inzet van een extra bouwstroom is de betonnen ruwbouw ongeveer een half jaar eerder klaar. Die tijdwinst gebruiken we voor het realiseren en testen van de installaties die nodig zijn om de tunnel goed te kunnen laten functioneren. Denk dan aan camerabewaking, ventilatoren, verkeerssystemen die de doorstroming bewaken, blusvoorzieningen en communicatiesystemen. Na dit jaar verdwijnen steeds meer werkzaamheden onder de grond. Hier gaan de voorbereidingen tot eind 2016 verder.

In beton gegoten!

Op 20 april 2012 vond de allereerste betonstort voor de A2-tunnel plaats. Nu - bijna 2,5 jaar later - storten we laatste stukje dak van de onderste tunnelbuizen. Eind van het jaar moet het betonnen casco van de dubbellaagse tunnel klaar zijn. In totaal is dan zo’n 300.000 m3 beton verwerkt in de tunnel.

Team afbouw

Terwijl het tunnelteam de ene na de andere (zichtbare) mijlpaal bereikt, is een ander team ondergronds nog maar net begonnen met de afbouw van het betonnen tunnelcasco. Meer weten over hun werk? In de aflevering van A2 Actueel hieronder vertelt collega Joris Beerepoot meer.

ONDERSTE TUNNELBUIZEN GESLOTEN... TROTS OP DE VOORTGANG!

Geplaatst op 1 oktober 2014

Vorige week werd ‘ie voor de laatste keer verreden: de dakkist voor de tussenvloer. En op woensdagochtend 1 oktober 2014 was het zover: de betonstort voor het laatste stukje dak van de onderste tunnelbuizen. De sluitmoot - zoals dat in vaktermen heet - ligt bij moot 67, vlakbij de Lourdeskerk. Juist, dichtbij de plek waar in mei van dit jaar de laatste schep grond uit de bouwkuip werd gehaald.

Begin juli waren het de bouwers zelf die voor het eerst door de tunnel reden. Een exclusief ritje - met caravan nog wel - van tunnelmond tot tunnelmond. Om te 'vieren' dat het laatste stukje betonnen vloer van de onderste tunnelbuizen was gestort, en met een knipoog naar de zomervakantie. De laatste A2-wand volgde begin september. En vandaag waren de laatste 24 meter van het A2-dak aan de beurt. Daarmee is de betonnen ruwbouw van de onderste tunnelbuizen over een lengte van 2,3 kilometer zo goed als af.

Twee tunnelbouwtreinen
“Dat we nu al zover zijn, is te danken aan de inzet van de tweede bouwstroom”, vertelt Dirk Jorna, hoofdwerkvoorbereider tunnel en vanaf het begin betrokken bij de ruwbouw. “Oorspronkelijk werkten we van zuid naar noord met de bouw van de tunnel. Maar in de zomer van 2013 is een tweede tunnelbouwtrein opgestart vanaf het bestaande werkterrein Geusselt-Zuid naar het zuiden. Sindsdien hebben we twee ploegen die naar elkaar toewerken en samen zo’n 48 meter tunnel per week aanleggen.” Over een week is de betonnen ruwbouw voor de dubbellaagse tunnel vanaf moot 1 bij het Europaplein tot en met moot 52 bij de Gemeenteflat gereed. Wat overblijft is het betonwerk voor de bovenste buizen langs de President Rooseveltlaan. Onder de wanden-dakconstructie (ANWB-flat) en bij Geusselt-Zuid ronden we de ruwbouw naar verwachting in november af.

Dichter bij elkaar
Met het betonwerk voor de tunnel, groeit ook de samenwerking tussen de teams die in de bouwkuip aan de slag zijn. Dat is althans de ervaring van betonuitvoerder Marc Tenfelde. “Nu de werkzaamheden steeds dichter bij elkaar komen, is er ook meer en meer contact tussen de verschillende ploegen. Uitvoerders ontmoeten elkaar en helpen elkaar verder. Natuurlijk werkten we altijd al samen, maar sinds deze zomer is er echt sprake van één bouwteam. Daar ben ik trots op. Net als op hoe we het logistiek gezien met elkaar regelen. Ervoor zorgen dat alle werkzaamheden met bijbehorende transporten vlot kunnen doorgaan, is misschien wel onze grootste gezamenlijke uitdaging. Zeker als je nagaat dat we hier midden in de stad zitten en maar één bouwweg hebben, die op sommige plekken ook nog eens heel smal is. Daar is veel afstemming voor nodig. Maar het is ons nog steeds gelukt. Praten en goed naar elkaar luisteren is dan het belangrijkste.”

Het laatste 'open' stukje A2-tunnelbuis, vlak voor de betonstort van 1 oktober. Het laatste 'open' stukje A2-tunnelbuis, vlak voor de betonstort van 1 oktober.
En vullen maar... En vullen maar...
Merkbare veranderingen
Nu de ruwbouw voor de onderste tunnelbuizen erop zit, gaat het werk een niveau hoger verder. Vanuit twee kanten wordt het nog ontbrekende deel van de bovenste tunnelbuizen gerealiseerd. Dat de vaart erin zit, is buiten goed te zien. Stempels verdwijnen één voor één en steeds meer delen van het betonwerk verdwijnen onder een laag grond. Torenkranen en traverses die geruime tijd het stadsbeeld domineerden, worden afgebroken. Eind oktober is het tijd voor de laatst overgebleven krachtpatsers om te gaan. Maar ook de extra mobiele betoncentrale die door betonproducent en -leverancier Mebin in de Beatrixhaven werd neergezet, is niet meer nodig. En vergeet de tijdelijke bruggen niet, die plaats moeten maken. Net als de damwandplanken die de bouwkuipwanden vorm(d)en. Allemaal tekenen dat het betonwerk vordert. Tegen het eind van het jaar moet het betonnen casco van de dubbellaagse tunnel klaar zijn. Dirk: “We koersen nu op half december, voor de stort van het allerlaatste stukje betonnen N2-dak. Dat zou een mooi begin van de kerstvakantie zijn!” 
De rode torenkraan verdwijnt binnenkort, als laatste van de 3 bij Geusselt. De rode torenkraan verdwijnt binnenkort, als laatste van de 3 bij Geusselt.
Ook nemen we afscheid van de laatste traverse bij de President Rooseveltlaan. Ook nemen we afscheid van de laatste traverse bij de President Rooseveltlaan.
Afscheid van het werk
Het vorderen van de bouw, betekent verder dat de (beton)ploegen in de bouwkuip langzaam afbouwen. Ook voor Marc komt er binnenkort - na ruim een jaar - een einde aan het werk. Jammer? “Ik had het graag willen afmaken”, antwoordt hij. “Maar afscheid hoort erbij. Ik kijk terug op een mooie tijd hier in Maastricht. Bijzonder voor mij is het werk bij de ANWB-locatie. Dat is toch een speciaal stukje tunnel, vanwege de bouwmethode. En - hij lacht - de bouw van de waterkelder bij het Oranjeplein. “Daar hebben we een mini-torenkraan in de kuip gezet. De giek paste precies tussen twee stempellagen en kon maar een kwartslag draaien. Een geweldige vondst! Meedenken in het totale proces en kijken waar we de dingen nog beter kunnen doen. Dat is toch wel het leukste onderdeel voor mij.” Dirk is het met hem eens: “De betonbouw... die kennen en snappen we. Maar dat we in de praktijk erin slagen om deze megaklus volgens schema te laten verlopen, is toch best iets om trots op te zijn!”
Meer weten over de voortgang van het tunnelwerk en de bouwmethode? Op 25 september zat er een speciale bijlage bij dagblad De Limburger. Een apart katern van 16 pagina's over A2 Maastricht:

Terug in de tijd...

Bij elke mijlpaal komen ook herinneringen terug:

Wil Lammerding is vandaag met een aantal mannen bezig de horizontale stalen balken (gordingen) schoon te maken. Dat is straks een stuk veiliger als ze worden verwijderd. In 2010 is hij bovengronds begonnen: “Wij hebben destijds twee kabels van 50 KV omgelegd. Dat waren één van de eerste voorbereidende werkzaamheden. En nu is de betonnen ruwbouw van de onderste buizen klaar. Het is super om de enorme klus van A2 Maastricht mee te kunnen doen.”
Bestuurder John van Bree van de hijsmachine is bezig met het hijsen van bekistingsmaterialen en vlechtwerk. “Ik weet nog goed dat we in 2012 de eerste tunnelmoot bij het Europaplein hebben gestort. En nu is de onderste tunnelbuis dicht.” Ook John gaat tevreden op de foto. “Doe ik normaal nooit. Maar voor deze tunnel maak ik een uitzondering. Hier wil je bij zijn.”
Wilt u de ontwikkelingen voor A2 Maastricht blijven volgen? Via onze wekelijkse voortgangsberichten blijft u op de hoogte van het laatste nieuws. Aanmelden kan hier.
Fotografie: Bert Janssen en Reen van Beek