TUNNELWERK

Van 3, 2, 1 naar geen

Sinds afgelopen zomer wordt het hijswerk minder en minder. De traverses en torenkranen verdwijnen één voor één. Nog deze maand is het tijd voor de laatst overgebleven krachtpatsers om te gaan. Aan het eind van het jaar moet het betonnen casco van de dubbellaagse tunnel klaar zijn. Dan verdwijnen steeds meer werkzaamheden ondergronds...

Afbraak in beeld

Terugblik

AFSCHEID VAN LAATSTE KRACHTPATSERS

Geplaatst op 8 oktober 2014

We hadden er ooit drie van elk: drie torenkranen bij de noordelijke stadsentree en drie traversekranen op het tunneltracé tussen Geusselt en Europaplein. Een hele tijd maakten ze onderdeel uit van het stadsbeeld van Maastricht-Oost. Continu in de weer met hijswerk. Van stempels en gordingen voor de bouwkuip tot wapeningsstaal om het betonwerk mee te verstevigen. Nu de ruwbouw z’n einde nadert, neemt ook het til- en takelwerk af. Bij de start van de zomer namen we daarom afscheid van de eerste torenkraan en traverse, gevolgd door de nummers twee in augustus. Nog deze maand is het tijd voor de laatst overgebleven krachtpatsers om te gaan. Hun werk zit erop!

Traversekraan
Op een groot deel van het tunneltracé is de werkruimte beperkt. Daarom zijn door Avenue2 traversekranen ingezet: verrijdbare platforms op de bouwkuipwanden, met erop een hijskraan om te kunnen laden en lossen in de bouwkuip. Zo ook bij de President Rooseveltlaan, tussen de Bauduinstraatbrug en Voltastraat. De traverse hier kwam in september 2013. Nu - ruim een jaar later - verdwijnt de groene brug op wielen weer. Op donderdag 16 oktober maakt hij zijn laatste ritje. Wel zitten op dit stuk nog de nodige stempels in de bouwkuip, maar die kunnen straks ook met een ‘gewone’ telekraan worden verwijderd. En dus breken we de laatste traverse op vrijdag 17 en zaterdag 18 oktober af.
De laatste traversekraan van A2 Maastricht verdwijnt binnenkort. De laatste traversekraan van A2 Maastricht verdwijnt binnenkort.
Al om 05.00 uur vrijdagochtend begint de opbouw van de telekraan op het tunneldak bij moot 79: dat is iets ten zuiden van de Schepen Roosenstraat. Rond 07.00 uur starten de voorbereidingen voor het verwijderen van de hijskraan van het traverseplatform. Rond 10.00 uur hopen we ‘hijsklaar’ te zijn. Eenmaal van het platform verwijderd, zetten we de hijskraan eerst op de bouwweg om deze vervolgens tijdelijk te parkeren op het werkterrein aan de Schepen Roosenstraat. Zo kan het afbreken van de traverse meteen verder gaan. De 33 meter lange liggers hijsen we één voor één van hun plekje. Naar verwachting is dit werk in de loop van de namiddag klaar en kunnen alle liggers vanaf 20.00 uur (dan pas mag dit speciaal vervoer de weg op) worden afgevoerd via de bouwweg en de werkuitvoeger aan de Terblijterweg richting de A2 . Op zaterdag tussen 07.00 en 13.00 uur demonteren we de hijskraan en dan verlaat ook dit zwaargewicht Maastricht.

Torenkraan
Hij kwam als laatste en vertrekt ook weer als laatste: de rode torenkraan bij Geusselt. Op maandag 20 oktober breken we het ‘kleinere broertje’ van de gele en blauwe kraan - die al eerder zijn weggehaald - stapsgewijs af. Volgens planning moet dat lukken binnen één dag. De hijskraan waarmee we de 75 meter lange giek en 33 meter hoge toren van hun plek tillen, stellen we op naast de groene loods binnen het eigen werkterrein. Omstreeks 08.00 uur kan de demontage beginnen.
Fotografie: Reen van Beek