ONDERGRONDS

Voorbeeld van een trekput voor het doorvoeren van kabels. Voorbeeld van een trekput voor het doorvoeren van kabels.

ONDERTUSSEN IN DE TUNNEL...

Geplaatst op 21 april 2015

In de vier tunnelbuizen moeten de teams Afbouw, GWW (Grond-, Weg- en Waterbouw) en VTTI (Verkeerstechnische en TunnelTechnische installaties) nog hard aan het werk. 2015 en 2016 zijn nodig om de tunnel af te bouwen, in te richten en klaar te maken voor gebruik. Welke klussen gebeuren ondergronds? Via de vaste rubriek 'Ondertussen in de tunnel' houden we u op de hoogte. De rubriek komt elke week terug in het digitale voortgangsbericht A2 Maastricht, en op de A2-pagina in stadskrant de Ster. De acitiviteiten houden we ook bij op de webpagina www.a2maastricht.nl/indetunnel. Deze week meer over het kabelwerk.

In de betonconstructie van de dubbellaagse tunnel zitten op verschillende plekken uitsparingen. “Al tijdens de ruwbouwfase is zoveel mogelijk rekening gehouden met voorzieningen die nog moeten worden aangebracht”, vertelt Wim Toonen, toezichthouder tunnelinstallaties. “Bijvoorbeeld hulppostkasten of trekputten voor de doorvoer van kabels. Door de uitsparingen al tijdens het storten van beton te maken, voorkomen we dat achteraf in het beton moet worden gezaagd, geboord of gefreesd.” Op dit moment zijn we ondergronds onder andere bezig met het trekken van kabels. Om de tunnel vanaf eind 2016 in gebruik te kunnen nemen, moet in totaal zo’n 750 kilometer kabel worden aangelegd. Bijvoorbeeld voor energie, verlichting, wegdetectie, 24-uurs camerabewaking en andere tunneltechnische en verkeerstechnische systemen. De kabels worden in kabelgoten gelegd in het middentunnelkanaal en de Dienstengebouwen, en door mantelbuizen in de tunnelwanden getrokken. In de trekputten komen verschillende kabels bij elkaar. Deze putten in de tunnelwanden maken het mogelijk om gemakkelijk kabels door de tunnel te voeren. Meer weten? Kom op 13 juni naar ons toe tijdens de Dag van de Bouw bij A2 Maastricht!
Fotografie: Reen van Beek