MIJLPALEN

22 kunstwerken voor A2 Maastricht

Snel naar

Versnellingsagenda voor de fiets

De komende jaren stimuleert de gemeente Maastricht het fietsgebruik met een heel pakket van maatregelen. Zo komen er extra fietsstallingen en worden openingstijden van bestaande stallingen verruimd. Tegelijkertijd pakt de gemeente verschillende knelpunten aan. De realisatie van de Sibematunnel bij Europaplein is een onderdeel van de versnellingsagenda. Wilt u weten welke maatregelen en projecten er nog meer op stapel staan? Klik dan hier.

Sibematunnel

Een naam voor de nieuwe fietstunnel is er al: de Sibematunnel, genoemd naar de voormalige zuivelfabriek op het terrein van de Bernard Lievegoed School. De schoorsteen op het schoolterrein herinnert nog altijd aan de voormalige fabriek, net als de straatnaam ‘Sibemaweg’. De naam van de Sibematunnel voldoet dan ook aan de criteria voor het toekennen van straatnamen. Zo moeten - onder andere - bekende straatnamen zoveel mogelijk gehandhaafd blijven en aansluiten op de historische benamingen in de buurt.
De grote schoorsteen bij de Bernard Lievegoed School herinnert aan de voormalige Sibemafabriek waar consumptieijs werd geproduceerd De grote schoorsteen bij de Bernard Lievegoed School herinnert aan de voormalige Sibemafabriek waar consumptieijs werd geproduceerd

Rijroutes autoverkeer in 2017

Ook voor automobilisten veranderen de rijroutes bij knooppunt Europaplein als de A2-tunnel in gebruik wordt genomen. Bekijk de toekomstige routes op de kaart of via het filmpje hieronder. Klik hier voor filmpjes van de rijroutes bij Europaplein, Geusselt en Kruisdonk.

Fotoboek grondwerk

Bekijk hier een fotoboek van het grondwerk voor de Sibematunnel

SIBEMATUNNEL

Eind april 2014 startte bij Europaplein de bouw van de Sibematunnel, een tunnel voor (brom)fietsers richting Heer en Cadier & Keer. De fietstunnel is een extra kunstwerk en is gerealiseerd op aandringen van de Fietsersbond en buurtplatform Heer. De nieuwe fietstunnel maakt het mogelijk de oorspronkelijke (brom)fietsroute aan de zuidzijde van de Kennedysingel – voor verkeer van Centrum naar Heer en Cadier & Keer – na ingebruikname van de A2-tunnel weer aan te sluiten op de Akersteenweg.

2015: realisatie

De nieuwe fietstunnel is het tweeëntwintigste kunstwerk voor A2 Maastricht. Een extra kunstwerk dus, bovenop de 21 kunstwerken die inmiddels gerealiseerd zijn. Ter hoogte van de rotonde bij de Sibemaweg is de ruwbouw in september 2015 afgerond. De meeste afbouwklussen volgen pas later, als we de fietstunnel aansluiten op het zuidelijke fietspad langs de John F. Kennedysingel.
Het grondwerk zit erop, nu start het betonwerk. De werkvloer ligt er al en binnenkort storten we de tunnelvloer Het grondwerk zit erop, nu start het betonwerk. De werkvloer ligt er al en binnenkort storten we de tunnelvloer

2017: openstelling

Fietsers en bromfietsers moeten nog even geduld hebben voordat ze gebruik kunnen maken van nieuwe tunnel. Want pas in de loop van 2017 – als de tijdelijke N2 wordt opgeruimd - kan het zuidelijke fietspad van de John F. Kennedysingel worden aangesloten op de Sibematunnel. Dan richten we de definitieve fietsroutes rondom Europaplein in. Wilt u weten hoe u in de toekomst van west naar oost – en andersom – kunt fietsen? Kijk dan hier.

Fietsroutes rondom Europaplein vanaf 2017

Na openstelling van de A2-tunnel verwijderen we de tijdelijke N2 en start de aanleg van de Groene Loper tussen Europaplein en Geusselt. Dan komt er ook voldoende ruimte vrij voor de aanleg van de nieuwe fietsroutes rondom de Kennedysingel. Op de afbeelding hieronder hebben wij de toekomstige routes voor fietsers en bromfietsers voor u ingetekend.
Van oost naar west:
Voor fietsers en bromfietsers richting Centrum verandert een klein deel van de fietsroute in 2017. Via de Akersteenweg gaat (brom)fietsverkeer naar de Dr. Nevenstraat die dan - via een nieuw aan te leggen fietspad ten zuiden van Novotel - aansluit op de Groene Loper. Van daaruit kunnen (brom)fietsers ervoor kiezen via de Groene Loper richting noorden verder te gaan, of richting westen naar Heugemerveld/Randwyck of Centrum.
Van west naar oost:
In de loop van 2017 sluiten we het fietspad tussen Randwyck en Heer aan op de Sibematunnel. Fietsers en bromfietsers vanuit Centrum en Heugemerveld/Randwyck kunnen via de fietstunnel doorgaan naar Heer en/of Cadier & Keer. Ter hoogte van de Gerardusweg realiseren we in 2017 een fietslus, zodat ook Wyckerpoort-Zuid makkelijk bereikbaar is via de zuidelijke fietsroute.

Fietsroutes rondom Europaplein tot 2017

Sinds het begin van de bouw van de A2-tunnel is knooppunt Europaplein al verschillende keren onder handen genomen. Voor automobilisten betekent dit dat zij telkens weer op moeten schuiven, van de ene naar de andere rijbaan. Maar ook voor (brom)fietsers is de route aangepast. Want sinds het najaar van 2011 worden (brom)fietsers tussen Randwyck en Heer omgeleid via het noordelijke fietspad van de John F. Kennedysingel. Het grootste deel van de aangewezen route is bestemd voor éénrichtingsverkeer. Alleen tussen Scharn en Wyckerpoort-Zuid is het fietspad geschikt voor tweerichtingsverkeer. Tot in de loop van 2017 blijft de noordelijke fietsroute in gebruik. Wilt u nog eens rustig bekijken hoe de tijdelijke fietsroute eruit ziet? Kijk dan op onderstaand kaartje of download het kaartje van de tijdelijke fietsroute hier.
Huidige fietsroute Kennedysingel tussen Randwyck en Scharn Huidige fietsroute Kennedysingel tussen Randwyck en Scharn
Fotografie: Aron Nijs, Reen van Beek en Huub Giesbertz