VTTI

Verkeerstechnische en tunneltechnische installaties

ONDERTUSSEN IN DE TUNNEL...

Geplaatst op 15 oktober 2015

Ondergronds werken de teams Afbouw en VTTI gestaag door. Alles is erop gericht om eind dit jaar de montage van de verkeers- en tunneltechnische installaties klaar te hebben, zodat begin volgend jaar het testen in de tunnel kan starten. Ondertussen krijgen steeds meer systemen een plek. Afgelopen zondag was er in A2 Actueel aandacht voor de tunnelverlichting, waarvoor ruim 1400 lampen stuk voor stuk worden bevestigd. Datzelfde geldt voor de grote en kleine hulppostkasten. Die klus is nu bijna klaar. Na deze week zitten er 356 rode kasten in de wanden van de verkeersbuizen.

In de tunnel is om de circa 50 meter een hulppostkast aanwezig, aan beide zijden van de rijbaan. Elke hulppostkast is uitgerust met een draagbare brandblusser en een noodtelefoon, waarmee weggebruikers direct kunnen spreken met de wegverkeersleider in de verkeerscentrale van Rijkswaterstaat. De grote hulppostkast heeft nog een paar extra’s. Bijvoorbeeld een brandslang op een haspel en een speciaal deel voor de hulpdiensten, met onder andere de aansluitingen voor de brandweerslangen. Bij het openen van een hulppostkast, wordt dit meteen gedetecteerd en krijgt de wegverkeersleider een melding. Automatisch wordt een camera op de betreffende hulppostkast gericht. Zo moeten allerlei tunnelinstallaties straks met elkaar samenwerken.

Pechsituatie, en dan?
Ook in de A2-tunnel kunt u autopech krijgen. Wilt u weten wat er dan gebeurt en wat u zelf kunt doen? Via de film over de werking van de toekomstige Koning Willem-Alexandertunnel komt u meer te weten. Of bekijk eens de vragen en antwoorden.