TUNNEL

Meer weten?

Over de bewegwijzering in de toekomstige verkeerssituatie? Lees dan hier meer.

TUNNELBORDENPRIMEUR VOOR A2 MAASTRICHT

Geplaatst op 15 december 2015

Er gelden vaste regels voor de Nederlandse verkeersborden, die allemaal zijn vastgelegd in de richtlijnen voor bewegwijzering. En in de meeste gevallen volstaan de standaardborden prima, maar dat geldt niet voor de dubbellaagse A2-tunnel in Maastricht: hier is maatwerk nodig. We presenteren dan ook met trots onze primeur: een heus ‘A2-tunnelbord’.

(Verkeers)psychologie

Verkeerspsycholoog Michel Lambers schetst het probleem van A2 Maastricht met het standaardbord voor afritten (zie afbeelding linksonder): “het standaardbord voor een wegafslag bestaat uit een witte pijl voor recht doorgaand verkeer, terwijl onderaan een tweede pijl naar rechts afbuigt. Voor weggebruikers in Maastricht maakt dit bord straks niet duidelijk dat ze éérst de tunnel moeten passeren voordat ze af kunnen slaan.”

Selectieprocedure

Reden voor A2 Maastricht om het steunpunt Gedrag van Rijkswaterstaat WVL (Water, Verkeer en Leefomgeving ) te vragen om een nieuw bord te ontwerpen. Het steunpunt kwam met vijf varianten op de proppen, die samen met het bestaande, standaardbord aan de experts van – onder andere - TNO werden voorgelegd. De experts schrapten al snel twee van de vijf varianten, waarna een top drie overbleef. Daarna was het de beurt aan de weggebruikers: TNO toetste bij meer dan 1000 automobilisten welk bord het hoogst scoorde op begrijpelijkheid en waardering. De winnaar van deze toets ziet u op de afbeelding rechtsboven: op dit bord wordt de rechtdoorgaande lijn onderbroken door een tunnel en bevindt de pijl naar rechts zich voorbij het symbool van de tunnel. Zo wordt duidelijk dat weggebruikers pas voorbij de tunnel kunnen doorgaan via de afrit.

Michel Lambers is in z’n nopjes met het nieuwe bord: “dit bord voorkomt dat automobilisten straks al vóór de tunnel van rijstrook wisselen.” Ons A2-tunnelbord zal naar verwachting straks ook in andere delen van het land worden gebruikt. “Een nieuw standaardbord dus. Want ook op andere plekken worden tunnels gebouwd en daar komt dit bord goed van pas”, aldus Michel. 
Fotografie: Reen van Beek