ONDERGRONDS

Fotoboek

Weersafhankelijk

Asfaltwerk is heel weersafhankelijk. Voor een goed resultaat mag het niet alleen niet te koud zijn,
maar het mag ook niet hard waaien. Asfalt mag namelijk niet te snel afkoelen, dan bestaat de kans dat er scheuren ontstaan. Dat geldt óók voor het asfalteren in de tunnelbuizen, waar een stevige wind van noord tot zuid – of andersom – door de tunnelbuizen kan trekken

ASFALT IN DE TUNNELBUIZEN

Update 20 april 2016

Weet u nog? Bijna een jaar geleden brachten we agrac uitvullagen aan in de tunnelbuizen. Dat was een precisiewerkje voor de wegenbouwers, want per tunnelbuis moest het agrac in de juiste verkanting worden aangebracht. Niet alleen omdat verkeer straks goed en comfortabel moet doorrijden, maar ook om ervoor te zorgen dat water goed wegstroomt naar de afvoerputten. Nu is het tijd om de klus af te maken: in de week van maandag 18 tot en met vrijdag 22 april brengen we - buis voor buis - de allerlaatste asfaltlaag aan.
Eind april 2015 brachten we de agrac uitvullagen in de tunnelbuizen aan Eind april 2015 brachten we de agrac uitvullagen in de tunnelbuizen aan

Maastrichts mengsel

De deklaag asfalt is maatwerk: een speciaal mengsel van zogenaamd SMA DESA. Dat is dubbel versterkt steenmastiekasfalt met een speciaal bindmiddel. Het mengsel is maatwerk, want het is de bedoeling dat het asfalt in de tunnelbuizen zo lang mogelijk meegaat. Het asfaltmengsel is een productie die in samenwerking tussen projectbureau A2 Maastricht en Avenue2 tot stand is gekomen en nooit eerder toegepast. De levensduur van ons ‘Maastrichts mengel’ is naar verwachting zo’n 20 jaar. De afwerking bestaat uit steenslag, dat vlak na het asfalteren met een wals wordt ingereden. Het steenslag zorgt voor extra stroefheid, zodat verkeer straks niet alleen een goede grip heeft, maar ook een korte remweg. Na het asfaltwerk zagen de wegenbouwers op regelmatige afstand voegen in het asfalt. Dat is nodig omdat ook asfalt kan uitzetten bij temperatuurverschillen. De voegen zorgen ervoor dat de temperatuurverschillen geen problemen opleveren.

Vijftig man sterk

Twee ploegen van in totaal vijftig mannen zijn een hele week druk in de weer. Alle tunnelbuizen zijn een hele week ontoegankelijk voor andere klussen. De werkzaamheden volgen een vast patroon: voordat het asfaltwerk start wordt de tunnelbuis eerst machinaal gepoetst. Een dag later volgt een kleeflaag. Die zorgt ervoor dat het nieuwe asfalt goed hecht aan de ondergrond. En weer een dag later volgt het eigenlijke asfaltwerk. Dag vier – als het asfalt is aangebracht – is een rustdag: dan krijgt het asfalt de tijd om goed uit te harden.
Fotografie: Reen van Beek en Bert Janssen