BOVENGRONDS

Testen, testen en nóg meer testen...

Via Maastricht

In 'Via Maastricht' van zondag 12 juni vertelt adviseur tijdelijke verkeersmaatregelen Marcel Geusen (RWS) meer over het testen boven de snelweg (vanaf 1m50).

TESTEN BOVEN DE SNELWEG

Geplaatst op 8 juni 2016

Als de A2-tunnel straks (stapsgewijs) in gebruik wordt genomen neemt het aantal voertuigen bovengronds met maar liefst 80% af. Verkeersopstoppingen horen dan grotendeels tot het verleden. Toch moeten wegverkeersleiders ook in de toekomst alert blijven op mogelijke filevorming. Daarom heeft team Verkeerstechniek in de afgelopen maanden meer dan 100 matrixborden, tal van DRIPS (Dynamische Route Informatie panelen) en verkeerslichten boven en rondom bestaande én nieuwe rijbanen aangebracht. Via de matrixborden kan een wegverkeersleider straks – zo nodig - een maximumsnelheid instellen en één of meer rijstroken afkruisen.

Negeren!

De nieuwe matrixborden, DRIPS en verkeerslichten zijn momenteel nog niet in gebruik, dat gebeurt pas als verkeer door de A2-tunnel rijdt. Daarom zijn de nieuwe borden en lichten nu nog met blauwe zakken afgehoest. Maar net als de ruim 50 andere verkeers- en tunneltechnische systemen moeten ook de matrixborden, DRIPS en verkeerslichten in en rondom de A2-tunnel uitvoerig worden getest. Vanaf woensdag 15 juni is het zover. Drie weken lang kunnen weggebruikers 24 uur per dag signalen door de blauwe zakken heen zien schijnen. Weggebruikers worden met tekstkarren langs de snelweg geattendeerd op het testen. Want automobilisten moeten de (test)signalen vooral negeren. Let op: de reguliere verkeerslichten en borden blijven natuurlijk wel gelden!
Fotografie: Frans Senden