BRUGKLASSERS BEZOEKEN A2-TUNNEL IN KADER OPEDUCA

Geplaatst 11 augustus 2016

Door Jasmijn Mulkens
Docente Nederlands / Communicatiemedewerker LVO Maastricht


Vhbo-brugklassers werken sinds dit jaar een aantal uren per week volgens onderwijsvorm OPEDUCA. Hierbij gaan leerlingen actief op zoek naar informatie en leren ze ieder op hun eigen manier.  OPEDUCA legt een verbinding tussen theorie, praktijk en ervaring en richt zich vooral op de omgeving van de leerlingen. De A2-tunnel loopt dwars door de woonplaats van de leerlingen en ook al zijn de brugklassers nu nog te jong om zelf te rijden, ze komen hoe dan ook in aanraking met de aanleg van de tunnel en het gebruik ervan na de opening. Daarom krijgen de vhbo-brugklassers een rondleiding in de A2-tunnel waar ze de thema’s van OPEDUCA in de praktijk voorbij zien komen.

De brugklassers verzamelen zich rondom de maquette die in het A2-informatiecentrum staat. Communicatiemedewerker Olga van Oploo vertelt over de oorsprong van de tunnel en wijst de plekken aan die ze benoemt. “Er moest een oplossing komen voor de vele stoplichten op de A2 in Maastricht en de dagelijkse files”, legt Van Oploo uit. Naast de doorstroom, moest ook de bereikbaarheid van de stad en het leefklimaat aangepakt worden. In 2011 startte projectorganisatie Avenue2 met de voorbereidingen voor de aanleg van de tunnel. “Jullie weten dat het een tunnel met twee verdiepingen wordt?” vraagt Van Oploo. Hier en daar knikken wat leerlingen. De feiten volgen elkaar op: de tunnel gaat gefaseerd open, in december 2016 kun je door de eerste tunnel rijden en in 2026 moet de nieuwe vastgoed rondom de tunnel helemaal klaar zijn. “Tegen die tijd zijn jullie al 22 of 23 jaar”, zegt Van Oploo. “Oh, dan heb ik misschien al kinderen”, fantaseert een leerling hardop. Dat is nog een ver toekomstbeeld. Voor nu worden er relevante vragen gesteld zoals wat je moet doen als je auto in brand staat en een leerling wil graag weten of er ook andere tunnels zijn voor als je op vakantie gaat.

De maquette roept veel vragen op bij de leerlingen. De filmpjes die volgen, bieden al meer duidelijkheid. De vier hoofdthema’s van OPEDUCA: voeding, energie, bouwen en water, komen bij de bouw van de A2-tunnel en de aanleg van de Groene Loper vrijwel allemaal aan bod. Het project valt vanzelfsprekend onder het thema ‘bouw’, maar heeft ook een link met ‘energie’. Daarnaast zijn er raakvlakken met het thema ‘water’. Docent Frank Tessers benoemt ook de afwatering van het grondwater, een grote uitdaging rondom de bouw van de tunnel. Dit valt weer onder hoofdthema ‘water’. 

Na dit stukje theorie, is het tijd om naar buiten te gaan. Als alle leerlingen een veiligheidshelm op hebben en een paar veiligheidslaarzen hebben aangetrokken, vertrekken we naar de nieuwe snelweg. Door de vallende regen, blijven we nog even in het thema ‘water’ hangen. Gids Dorry Siegelaer drukt de leerlingen op het hart om bij de groep te blijven. “Als er met een van jullie iets gebeurt, moet het werk stilgelegd worden en dat is heel erg. Niet omdat je dan iets mankeert, maar omdat de tunnel dan niet op tijd af is”, grapt Siegelaer. Leerlingen volgen de gids daarom braaf. Zo nu en dan staan we stil voor tekst en uitleg. Als we eenmaal de tunnel in lopen stelt een leerling een prangende vraag: “Meneer, is er ook wifi in de tunnel?” De gids stelt hem gerust.

Na een rondje door de tunnel is iedereen op de hoogte van wat hij moet doen als er brand uitbreekt of een ongeluk gebeurt. We weten de vluchtgang te vinden en weten hoe we deze moeten gebruiken. Er worden veel vragen gesteld. De internetvoorzieningen zijn een terugkerend onderwerp: “Hoe is de dekking in de tunnel? Hoe maak je verbinding?” De gids wijst op de kabel die over het plafond loopt. “Die kabel zorgt voor wifi, zodat je radio en navigatie in de tunnel blijven werken. Twee jongens checken de dekking op hun telefoon. Geen verbinding. “Ik heb gezegd dat er wifi in de tunnel is. Ik zei niet dat het
free wifi is”, lacht Siegelaer.

Als we de tunnel uitlopen, regent het nog steeds. Leerlingen vermaken zich met vuurstenen die langs het pad liggen en plonzen vrolijk door de plassen. Een middag OPEDUCA zoals het bedoeld is: de wereld om je heen ontdekken met respect voor de omgeving, met het doel om te leren van de praktijk. We lopen samen terug naar het informatiecentrum, waar de bouwlaarzen weer worden verwisseld voor Adidas en All Stars.