AFBOUW TOTALE VERKEERSSYSTEEM VOOR A2 MAASTRICHT

Ombouw knooppunt Europaplein

Live meekijken?

Van begin tot en met einde

In januari 2012 begon Sebastiaan Grasmaijer als uitvoerder bij Avenue2. Zijn eerste klus was het plaatsen van de autobruggen bij de John F. Kennedysingel. Inmiddels is Sebastiaan projectmanager bij firma Retro Bridge en vanuit zijn nieuwe functie aan zet voor het verwijderen van de laatste autobrug. Voor Sebastiaan én A2 Maastricht heeft het uithijsen van de laatste autobrug dan ook een speciaal tintje!
Sebastiaan (rechts) en collega Pieter den Otter in januari 2012 Sebastiaan (rechts) en collega Pieter den Otter in januari 2012
Het plaatsen van de autobruggen was in 2012 nog nachtwerk Het plaatsen van de autobruggen was in 2012 nog nachtwerk

UITHIJSEN LAATSTE AUTOBRUG KENNEDYSINGEL

Geplaatst op 30 januari 2017

Bijna vijf jaar geleden – medio maart 2012 – verlegden we de Kennedysingel om ruimte vrij te maken voor de aanleg van de bouwkuip voor de A2-tunnel. Verkeer op de John F. Kennedysingel kon doorgaan via vier tijdelijke autobruggen. Van de vier autobruggen is er nu nog maar eentje over: de eerste drie bruggen werden al in september 2013 overbodig en moesten plaats maken voor de bouw van Dienstengebouw Zuid. Nu knooppunt Europaplein wordt omgebouwd is ‘t tijd geworden om ook de laatste autobrug te verwijderen.

Uithijsen en afvoeren

Firma Retro Bridge gaat op woensdag 1 februari aan de slag met de voorbereidingen voor het uithijsen van de liggers van de autobrug. Eén hele werkdag is nodig om alle bouten aan de onderkant van het brugdek te verwijderen. Donderdag 2 februari start het feitelijke hijswerk. Al in de vroege ochtenduren stelt firma Retro Bridge twee 300 tons telekranen op aan weerszijden van de autobrug, bovenop de Kennedysingel. Omstreeks 08.00 uur hijst Retro Bridge de tussenelementen uit. Dat zijn 1,5 meter brede opvulstroken tussen de hoofdliggers, die ervoor zorgen dat het wegdek voldoende breed is.  Naar verwachting volgen de drie 48 meter lange hoofdliggers vanaf 08.45 uur. De liggers worden na uithijsen op het wegdek van de Kennedysingel gelegd en gesplitst in twee delen van elk 24 meter. Speciale uitschuiftrailers brengen de liggers terug naar het opslagdepot van firma Retro Bridge in Beringe.
Op woensdag 1 februari verwijderen de medewerkers van firma Retro Bridge allereerst de bouten aan de onderzijde van de tijdelijke autobrug Op woensdag 1 februari verwijderen de medewerkers van firma Retro Bridge allereerst de bouten aan de onderzijde van de tijdelijke autobrug

Dagwerk

Het plaatsen van de tijdelijke autobruggen was in 2012 nog nachtwerk omdat er verkeersstops op de tijdelijke N2 voor nodig waren. Dat gold ook voor het uithijsen van de eerste drie autobruggen. Deze keer is er géén extra afsluiting nodig omdat knooppunt Europaplein wordt omgebouwd. Alle hijswerkzaamheden vinden plaats binnen het werkterrein. Verkeer ondervindt dan ook geen extra hinder door het uithijsen van de autobrug bij de John F. Kennedysingel.
Fotografie: Reen van Beek