AFBOUW TOTALE VERKEERSSYSTEEM VOOR A2 MAASTRICHT

Bewegwijzering

Ezelsbruggetje

Komt u over de snelweg en wilt u naar Maastricht of de regio? Dan geldt voor zowel verkeer vanuit het zuiden als noorden dezelfde vuistregel: rechts aanhouden voor regio en stadscentrum. U maakt géén gebruik van de tunnel!

Zet uw navigatie uit!

Bij nieuwe verkeerssituaties is het advies om het navigatiesysteem uit te zetten en goed op de borden te letten. Veranderingen aan wegen worden steeds doorgegeven aan de aanbieders van navigatie of kaartleveranciers. Echter, in de meeste gevallen duurt het even voordat de informatie in de systemen is aangepast. Bovendien moeten automobilisten zelf voor een update zorgen.

Verkeerspsychologie

Bekijk hieronder onze A2 Actueel aflevering van 26 april 2015 over veiligheid en verkeerspsychologie

Rijroutes tijdens afbouw totale verkeerssysteem voor A2 Maastricht

Tijdens de afbouw van het totale verkeerssysteem voor A2 Maastricht moet lokaal verkeer rekening houden met tijdelijke en/of omleidingsroutes. Lees hier meer over de rijroutes tijdens de afbouwfase.

NIEUWE BEWEGWIJZERING IN EN OM MAASTRICHT

Geplaatst op 31 januari 2017

Met de ingebruikname van de Koning Willem-Alexandertunnel is een nieuwe verkeerssituatie ontstaan. Borden op en langs de weg leiden weggebruikers naar de juiste rijbaan. De meeste benamingen op de borden zijn sinds jaar en dag vertrouwd, zoals bijvoorbeeld Heerlen, Eindhoven, Berg en Terblijt en Hasselt. Maar er staan ook nieuwe benamingen op de borden. Voor veel weggebruikers is dat wennen. Want waar staan deze eigenlijk voor?

Rondom de tunnel

De informatie op de borden is niet willekeurig, maar vastgelegd in landelijke richtlijnen. De borden op en langs de weg voldoen aan de nieuwste richtlijnen, waarbij vooral richtingen worden aangegeven. Nieuwe benamingen rondom Maastricht zijn van noord naar zuid:

  • Maastricht-Noord: voor bedrijventerrein Beatrixhaven en de noordkant van de stad;
  • Maastricht-Centrum Noord: om via de Noorderbrug naar het stadscentrum te gaan (Boschstraat en/of Cabergerweg);
  • Maastricht-Centrum Zuid: om via de John F. Kennedysingel door te rijden naar de Limburglaan/Céramique of naar het stadscentrum (Maasboulevard en/of Prins Bisschopssingel);
  • Maastricht-Zuid: voor verkeer dat naar de zuidkant van de stad reist (Oeslingerbaan, azM en/of MECC).

In de tunnel

Verkeer dat vanuit Luik  via de bovenste (N2) tunnelbuis naar Maastricht-Centrum Noord of Berg en Terblijt wilt rijden, kiest aan het einde van de tunnelbuis voor afrit 53 om af te slaan naar de Viaductweg of Terblijterweg. Afritnummers met bijbehorende bestemming staan aangegeven op de borden op en langs de weg richting tunnelingangen. Om verkeer zo min mogelijk af te leiden, worden in de tunnelbuizen de afritnummers herhaald, zonder bestemming. Wees alert en let goed op het afritnummer dat u naar uw bestemming brengt. 

Veiligheid voorop

In het ontwerp van wegen en tunnel wordt uitgebreid rekening gehouden met veiligheid. Dit is ook het geval bij A2 Maastricht, waar meerdere maatregelen ervoor zorgen dat weggebruikers naar hun eindbestemming worden geleid. Daarbij is aanvullend advies ingewonnen van een verkeerspsycholoog, die gedrag en complexiteit van de verkeersomgeving in zijn beoordelingen heeft meegenomen. Om ervoor te zorgen dat weggebruikers zo min mogelijk worden afgeleid, staan bewegwijzeringsborden daarom alleen op zorgvuldig afgewogen locaties. 

Onderdeel totale verkeerssysteem

Net als de nieuwe wegaansluitingen is ook de bewegwijzering een onderdeel van het totale verkeerssysteem voor A2 Maastricht. Zolang nog niet alle rijroutes beschikbaar zijn, blijven sommige richtingen afgeplakt en wordt verkeer via tijdelijke bebording omgeleid. Pas als het volledige verkeerssysteem voor A2 Maastricht geruime tijd in gebruik is, volgt een evaluatie van de nieuwe bewegwijzering. In de tussentijd zet Rijkswaterstaat waar nodig DRIPS (Dynamische Route Informatie Panelen) in om verkeer tijdens de gewenningsfase op weg te helpen.