A2 GENOMINEERD VOOR INTERNATIONALE AWARDS

A2 GENOMINEERD VOOR INTERNATIONALE AWARDS

Geplaatst op 4 december 2018

De jury van de 'New Civil Engineer Tunnelling Awards 2018' maakte eerder dit jaar al bekend dat de “Double-Decker Tunnel en the Park Lane” voor de realisatie van A2 Maastricht is genomineerd voor vier categorieën van de International Tunneling Awards! De bekendmaking van de winnaar vindt deze week plaats, op donderdag 6 december, in Londen tijdens het ‘Civil Engineer Tunneling Festival’.    

Awards

De International Tunnelling Awards zijn in het leven geroepen als erkenning voor bijzondere prestaties op het gebied van het complexe vakgebied ondergronds bouwen. De International Tunnelling Awards is een initiatief van de internationale vakbladen New Civil Engineer en Ground Engineering en wordt ondersteund door de de ITA, de International Tunnelling and Underground Space Association.

Dit is het eerste internationale festival met prijsuitreiking voor de hele internationale tunnelindustrie. Tijdens dit interactieve netwerkfestival komen marktleiders, beslissers en ingenieurs uit de hele tunnelbranche bij elkaar om kennis te delen over internationale tunnel- en ondergrondse bouwprojecten.    

Waarvoor genomineerd?

Onze Groene Loper is voor 4 categorieën genomineerd:
  1. Tunnelproject van het jaar (kosten meer dan 1 miljard dollar)
  2. Project van het jaar voor ondergronds ruimtegebruik 
  3. Tunnelteam van het jaar
  4. Project van het jaar voor innovatie in ontwerp en uitvoering
De jury beoordeelt op, klanttevredenheid, kwaliteit van het ontwerp, kwaliteit van uitvoering, veilige bouwmethode, innovatieve oplossingen, teamwork, samenwerking, diversiteit in het team, duurzaam gebruik van materialen en bouwmethode.

Andere genomineerden

Andere internationale projecten die genomineerd zijn:

Metrolijn in Warschau
De metro in Warschau is een van de meest moderne metrolijnen in de wereld met 17 stations die het noorden en zuiden van Warschau verbinden. Meer dan 500.000 mensen maken dagelijks gebruik van deze metrolijn. De lijn wordt uitgebreid met een tweede metrolijn.    
Metro Warschau Metro Warschau
De Hong Kong-Zhuahai-Macao-brug en tunnel 
De Hongkong-Zhuhai-Macau-brug is een brug-tunnelcombinatie die Hongkong met Zhuhai en Macau verbindt. Brug en tunnel hebben gezamenlijk een lengte van 42 kilometer. De bouw is in december 2009 gestart, het kunstwerk werd op 7 juli 2017 ingehuldigd en de ingebruikname voor het grote publiek was in februari 2018. Op 24 oktober 2018 werd de brug officieel opengesteld en was toen de langste zeebrug ter wereld.    
project Hong Kong project Hong Kong

Pitch

Tijdens het festival is er een live-beoordeling van drie van de vier categorieën waarvoor de Groene Loper is genomineerd is. A2 Maastricht krijgt de kans krijgen om haar project voor het voetlicht te brengen tijdens een 10 minuten durende pitch en 10 minuten vragen en antwoord geven per presentatie.

A2 Maastricht

De Groene Loper voor A2 Maastricht zorgt voor één totaalaanpak van mobiliteit en leefbaarheid door een goede bereikbaarheid van stad en Euregio, doorstroming op de A2 bij kruispunt Geusselt en knooppunt Europaplein, en nieuwe kansen voor de ontwikkeling van aangrenzende buurten nu 80% van het verkeer ondergronds rijdt.
Tunnelmonden Europaplein Tunnelmonden Europaplein
Groene Loper Groene Loper
Alleen dankzij de samenwerking binnen de stuurgroep die bestaat uit Rijkswaterstaat, gemeente Maastricht, Provincie Limburg, gemeente Meerssen en de gezamenlijke inspanning met bouwer Avenue2; het consortium van Strukton en Ballast Nedam is de innovatieve planvoorbereiding en de realisatie van de infrastructuur voor dit complexe project binnen de planning van 10 jaar en binnen het overheidsbudget gerealiseerd. 
  
De ingebruikname van de tunnel eind 2016 was een historisch moment voor stad en regio. De dubbellaagse tunnel van ca. 2 km. lengte heeft twee keer twee buizen boven elkaar en is onderdeel van een totaal vernieuwd verkeerssysteem over een lengte van 6 km. Het vernieuwde verkeerssysteem betekende een enorme verbetering voor de bereikbaarheid,
verkeersveiligheid en leefbaarheid van de stad. Ook de doorstroming van het doorgaande verkeer op de A2, een van de belangrijkste snelwegen van ons land, verbetert aanzienlijk door de komst van de tunnel. Anno 2018 is ook de inrichting van het nieuwe openbaar gebied bovenop de tunnel afgerond en in gebruik genomen; voetgangers en fietsers hebben ruim baan gekregen. Dit jaar wordt gestart met de bouw van de eerste 120 energie neutrale woningen. Tot 2026 zullen nog 980 woningen volgen. Hierdoor worden oost en west met elkaar verenigd en ontstaat rust en ruimte in de stad Maastricht.

Een shortlist van alle categorieën is terug te vinden op: 
https://tunnelling.newcivilengineer.com/2018-shortlist