ONDERGRONDS

In A2 Actueel van 8 maart vertelde Joris Beerepoot over de afbouwwerkzaamheden in het middentunnelkanaal.
De waterafvoerputten worden nu weer vrijgemaakt door team Afbouw. De waterafvoerputten worden nu weer vrijgemaakt door team Afbouw.

ONDERGRONDSE AFBOUWKLUSSEN

Geplaatst op 13 juli 2015

In de tunnel zijn de wegenbouwers (team GWW) niet te missen met hun asfaltmachines en walsen. Maar ook de teams VTTI en Afbouw werken gestaag verder, met minder groot materieel en niet altijd in het zicht. Waar houden de mannen van Afbouw zich ondergronds mee bezig?

“In het middentunnelkanaal hebben we net de laatste hittewerende bekleding aangebracht”, laat Arno Mulder van team Afbouw weten. “Hier worden de vluchtdeuren en de achterzijde van de hulppostkasten extra beschermd met brandwerend materiaal. In de vluchtgang zijn onze collega’s van installatietechniek gestart met het aanleggen van de blusleiding. Wij werken daar weer achteraan. Want als delen van de leiding klaar zijn, kan ook de vloer worden gelegd. Die bestaat uit dichte stalen platen. Dus geen roostervloeren, zoals in de dienstgang. De vloer in de vluchtgang moet goed beloopbaar zijn. Voor iedereen en met alle soorten schoeisels. Pumps inbegrepen.”

Beton storten en opruimen
Ook in de vier verkeersbuizen zijn er nog afbouwklussen, zoals de betonstorten voor de barriers die het verkeer geleiden en als vangrail dienen. Dat werk is vorige maand opgestart in het bovenste tunnelniveau, nu de wegenbouwers daar voorlopig klaar zijn. ‘’Met het storten van de barriers zijn we tot dit najaar bezig”, vertelt Arno. “Er is nu ruim 5 kilometer barrier gereed, van de in totaal 19 kilometer. Overigens halen we de grote, betonnen blokken uit de tunnel weg. Daarvan staan er nog zo’n 500 in het betonnen casco. Bedoeld om de tunnel tijdens de bouw op z’n plek te houden. Door de grondwaterdruk heb je voldoende tegenwicht nodig. Nu de tunnel is bedekt onder een dikke laag grond en in de verkeersbuizen een wegverharding ligt, hebben de blokken geen functie meer en staan ze ondergronds in de weg. We slaan ze daarom tijdelijk op bovenop de tunnel ter hoogte van de Burgemeester Bauduinstraat, totdat ze naar een nieuwe bestemming gaan. Bovengronds vallen de blokken meteen op.”

Waterafvoerputten
Onder de tunnel liggen twee waterkelders: eentje bij Geusselt en eentje bij het Oranjeplein. De waterkelders zijn bestemd voor de opvang van vloeistoffen: voornamelijk regenwater dat via de inritten de tunnel inloopt of wordt meegenomen door verkeer. Arno: “Voor de waterafvoer legt team GWW deze zomer en in het najaar tal van putten aan in het wegdek. De putten staan in verbinding met een buizenstelsel dat zorgt voor een snelle afvoer van vloeistoffen naar de waterkelders. Voorafgaand aan het agrac- en asfaltwerk zijn alle putopeningen afgedekt met platen, waar vervolgens overheen is geasfalteerd. Die stukken asfalt moeten we eerst wegzagen, om de platen te kunnen verwijderen. Ook dat zijn voorbereidingen die onder Afbouw vallen. Zodat team GWW straks meteen aan de slag kan met het aanbrengen van de putten. Zo helpen we elkaar steeds op weg.”
Fotografie: Reen van Beek