WE WERKEN DOOR!

Let op: verkeersdrukte nog niet voorbij

De vier tunnelbuizen van de Koning Willem Alexandertunnel zijn in gebruik genomen, maar dat geldt niet voor het totale verkeerssysteem voor A2 Maastricht. Omdat sommige oude en nieuwe wegen elkaar nog kruisen, kunnen een deel van de nieuwe wegaansluitingen pas in de loop van 2017 worden gerealiseerd. Tegelijkertijd is ook de uitvoering van het project Noorderbrugtracé volop van start gegaan. Weggebruikers moeten rekening blijven houden met verkeershinder. 

Verkeerssituatie sinds vrijdag 16 december

Nog niet alle lokale rijroutes zijn in gebruik genomen. De afbouw van het totale nieuwe verkeerssysteem van A2 Maastricht gaat door tot medio 2017. Verkeer moet er rekening mee houden dat sommige lokale rijroutes voorlopig nog bovengronds worden afgewikkeld, al dan niet via een omleidingsroute. Wilt u bijvoorbeeld vanuit het noorden snel naar de John F. Kennedysingel, Limburglaan of Avenue Céramique? Dan blijft u als vanouds bovengronds via de tijdelijke N2 doorgaan naar afrit 54 (Cadier en Keer). Kijk voor meer informatie over doorgaande én lokale rijroutes op www.maastricht.nl/rijroutes.

Hoe houden we u op de hoogte?

Sinds december 2016 is Rijkswaterstaat aan zet als het gaat om het dagelijks reilen en zeilen van de Koning Willem Alexandertunnel. A2 Maastricht werkt intussen door aan de realisatie van het totale verkeerssysteem. Voor actuele reisinformatie kunnen weggebruikers terecht bij Maastricht Bereikbaar. Meer weten? Klik dan hier.
De Sibematunnel is bijna onzichtbaar onder de toekomstige op- en afrit Kennedysingel De Sibematunnel is bijna onzichtbaar onder de toekomstige op- en afrit Kennedysingel
De Paardentunnel bevindt zich pal onder de Terblijterweg De Paardentunnel bevindt zich pal onder de Terblijterweg

Actuele plankaart

Wilt u meer weten over de bovengrondse herinrichting? Bekijk dan een actuele plankaart op www.mijngroeneloper.nl. Ontvangt u de plankaart liever per post? Neem dan contact op met de Servicelijn Maastricht Oost via www.a2maastricht.nl/servicelijn of bel naar 043 - 350 71 50.

2017: WE WERKEN DOOR!

Geplaatst op 10 januari 2017

In de nacht van donderdag 15 op vrijdag 16 december hebben we de vier tunnelbuizen van de Koning Willem Alexandertunnel in gebruik genomen. Sindsdien rijdt al het doorgaande verkeer via de onderste (A2) tunnelbuizen. Ook de bovenste (N2) tunnelbuizen - voor lokaal verkeer - zijn sinds vrijdag 16 december in gebruik. Dat geldt echter niet voor alle rijstroken, want sommige oude en nieuwe wegen kruisen elkaar nog. In de komende maanden werken we dan ook door aan de afbouw van het totale verkeerssyteem voor A2 Maastricht. Tegelijkertijd gaan we in 2017 aan de slag met de realisatie van de bovengrondse inrichting.

Afbouw bij knooppunt Europaplein

De komende maanden staan er veel werkzaamheden in de planning rondom knooppunt Europaplein. We verwijderen de laatste, tijdelijke autobrug en verleggen de John F. Kennedysingel - tussen oprit Luik en Akersteenweg - in zuidelijke richting. De fly-over bij Europaplein sluiten we aan op de toekomstige afrit naar de John F. Kennedysingel zodat verkeer straks via de bovenste (N2) tunnelbuis door kan gaan naar Heer, Cadier & Keer
en/of Centrum-Zuid. Lokaal verkeer moet dan ook de komende maanden nog rekening houden afsluitingen en omleidingen rondom Europaplein.
Bij Europaplein verleggen we de komende maanden de Kennedysingel in zuidelijke richting en sluiten we de fly-over aan op de toekomstige afrit Bij Europaplein verleggen we de komende maanden de Kennedysingel in zuidelijke richting en sluiten we de fly-over aan op de toekomstige afrit

Afbouw tussen Kruisdonk en Geusselt

Ook tussen kruispunt Geusselt en knooppunt Kruisdonk zijn nog niet alle nieuwe wegaansluitingen gereed. Naar verwachting sluiten we al snel de oprit vanaf de Nieuwe Limmelderweg richting bovenste tunnelbuis en/of Terblijterweg/Viaductweg aan. De rijbanen tussen Wielerbaan en kruispunt Geusselt verleggen we in oostelijke richting, op grotere afstand van de zaagtandflats bij Nazareth. En zodra de President Rooseveltlaan - oftewel de voormalige tijdelijke N2 - niet meer nodig is, sluiten we de Viaductweg via de dive-under Terblijterweg aan op de nieuwe oprit naar de A2/A79, 
Ook rondom Geusselt zitten oude én nieuwe wegen elkaar nog in de weg. In de loop van 2017 gaan we daarom ook hier verder met de realisatie van nieuwe wegaansluitingen Ook rondom Geusselt zitten oude én nieuwe wegen elkaar nog in de weg. In de loop van 2017 gaan we daarom ook hier verder met de realisatie van nieuwe wegaansluitingen

Afbouw kunstwerken

We hebben het al vaker gezegd: A2 Maastricht is méér dan alleen een tunnel. Het totale verkeerssysteem strekt zich uit over een lengte van 6 kilometer, tussen de knooppunten Kruisdonk en Europaplein. Maar liefst 22 kunstwerken zijn in de afgelopen jaren gerealiseerd, inclusief de Koning Willem Alexandertunnel. Het merendeel van de kunstwerken is inmiddels in gebruik. Naar verwachting zijn eind 2017/begin 2018 álle kunstwerken aangesloten op het nieuwe verkeerssyteem.

De afbouw van de fly-over bij Europaplein staat als eerste in de planning, gevolgd door de afbouw van de viaducten bij de Meerssenerweg: Noorderpoort-Noord en Noorderpoort-Zuid. In de loop van 2017 nemen we ook de kunstwerken voor langzaam verkeer in gebruik. Tussen Burgemeester Bauduinstraat en Stadionplein is dat de Paardentunnel, bij Europaplein de Sibematunnel, de tunnel voor (brom)fietsverkeer die zich ónder de toekomstige op- en afrit Kennedysingel bevindt. 
De kunstwerken Noorderpoort-Noord en Noorderpoort-Zuid sluiten we in de eerste helft van 2017 aan op het wegennet De kunstwerken Noorderpoort-Noord en Noorderpoort-Zuid sluiten we in de eerste helft van 2017 aan op het wegennet

Aanleg van de Groene Loper

Helemaal in het zuiden - tussen Adelbert van Scharnlaan en Scharnerweg - is al een begin gemaakt met het straatwerk voor de Groene Loper. In 2017 gaan we hier volop verder mee. Firma BAM trapt af met de aanleg van nieuwe kabels en leidingen die nodig zijn voor - onder andere - straatverlichting en parkeerautomaten. De wegenbouwers volgen firma BAM op de voet en leggen nieuwe rioleringen voor de wegafwatering van de Groene Loper aan. De eerste bomen voor de Groene Loper laten niet lang op zich wachten: die planten we eind maart aan, tijdens de Nationale Boomfeestdag.
Op zondag 18 december 2016 vond de kickoff voor de Nationale Boomfeestdag plaats in de tuin van de Lourdeskerk Op zondag 18 december 2016 vond de kickoff voor de Nationale Boomfeestdag plaats in de tuin van de Lourdeskerk
Fotografie: Aron Nijs, Fred Berghmans, Reen van Beek