BOVENGRONDSE INRICHTING

Snel naar

Bereikbaarheid parkeerterrein

Voor, tijdens en na de afbouw van het bergbezinkbassin is het parkeerterrein voor het Geusseltstadion voortdurend bereikbaar. Oók voor touringcarbussen die hun reizigers bij het grasveld ophalen en terugbrengen van en naar hun vakantiebestemming.

BERGBEZINKBASSIN GEUSSELT

Update: 17 juli 2017

We zijn volop aan de slag met het aanleggen van het bergbezinkbassin bij het Geusseltstadion. Ook in de bouwvak werken we door.

Werkzaamheden

De damwandplanken zijn allemaal ingetrild. Nu verstevigen we de bouwkuipwanden met ankers: stalen kabels die door de damwand worden geboord en in de grond buiten de bouwkuip met een soort betonblok (een groutlichaam) worden vastgezet. Zo zorgen we ervoor dat de wanden niet kunnen inklappen door de druk van de grond buiten de bouwkuip. Tegelijkertijd zijn we met het uitgraven van de bouwkuip begonnen. We graven de grond tot op 5 meter diepte weg. Dat is ruim onder grondwaterniveau waardoor een natte bouwkuip ontstaat. Voor de vloer van het bergbezinkbassin maken we dan ook gebruik van onderwaterbeton. Zodra de vloer is uitgehard pompen we het grondwater weg en gaan we verder met de bouw van wanden, pompkelder en – tot slot – het dak. 

Afronding: begin 2018

De bouw van het bergbezinkbassin neemt zo’n driekwart jaar tijd in beslag. Begin 2018 ronden we de bouw af en vullen we het dak aan met grond. Bovengronds richten we opnieuw parkeerplaatsen in. Van het bergbezinkbassin blijven alleen de putdeksels zichtbaar.

Hinder

Bedrijven en omwonenden moeten tijdens de bouw van het bergbezinkbassin rekening houden met hinder. Met name tijdens het in- en uittrillen van damwandplanken voor de bouwkuipwanden. Trillingen kunnen binnenshuis merkbaar zijn door rammelende koffiekopjes of rinkelend glaswerk.

Werktijden

Werkdagen zijn van maandag tot en met vrijdag, telkens van 07.00 tot 17.00 uur. Afhankelijk van planning en werkzaamheden is uitloop tot in de avonduren of doorwerken tijdens de weekenden niet uitgesloten.

Wat hebben we al gedaan?

Om ruimte vrij te maken voor de bouwput van het bergbezinkbassin en het bijbehorende werk- en opslagterrein, hebben we allereerst delen van het parkeerterrein voor het Geusseltstadion aangepast. Middenbermen zijn verdwenen en hebben we voorzien van tijdelijk opvulmateriaal. Nu het parkeerterrein opnieuw is ingericht, parkeren automobilisten niet meer schuin, maar steken zij haaks (recht) het parkeervak in. Door de aanpassingen blijft het aantal beschikbare parkeerplaatsen tijdens de bouw van het bergbezinkbassin gelijk aan het huidige aantal.

Vervolgens hebben we ter hoogte van de Paardentunnel het werkterrein ingericht. De toegangspoort heeft een plek gekregen aan de kant van de Geusseltvijver. Grond, machines en materieel wordt zoveel mogelijk opgeslagen binnen het werkterrein (zie afbeelding hieronder).

Vanaf eind juni hebben we damwandplanken ingetrild. Dat hebben we gedaan tot 8 à 10 meter diep en daarmee is de bouwkuip gevormd.

Waarom bouwen we dit bergbezinkbassin?

In de afgelopen jaren hebben we in de straten rondom de tunnelbouwkuip rioleringen verlegd en vernieuwd. Ook in straten van Wittevrouwenveld en bij het Geusseltstadion zijn nieuwe rioleringen aangebracht. De komende maanden realiseren we aanvullend een bergbezinkbassin in het parkeerterrein bij het Geusseltstadion. Zo zorgen we dat er bij hevige regenbuien voldoende opvangcapaciteit is voor overtollig regenwater.

Extra buffer bij regen

Een bergbezinkbassin is in feite een grote gesloten betonnen bak met daarin een pompkelder. Overtollig regenwater wordt in de bak opgeslagen en later – bij droog weer – via de pompkelder teruggebracht in het rioolstelsel. De bouwkuip voor het bergbezinkbassin bij het Geusseltstadion meet 80x12 meter en wordt circa 4,5 meter diep. Om opdrijven door grondwater tegen te gaan, wordt de betonnen vloer circa één meter dik. Ook het dak krijgt een dikte van ongeveer één meter, zodat na afronding bovengronds een parkeerplaats kan worden ingericht. Maar liefst 1600 kuub water – oftewel 1.600.000 liter water – kan in het toekomstige bergbezinkbassin worden opgeslagen. 
Fotografie: Aron Nijs