GESCHIEDENISBOEK A2 MAASTRICHT

ANDERS DAN ANDERS: DE VERHALEN VAN A2 GEBUNDELD

Geplaatst op 7 mei 2018

Sinds kort zijn de verhalen van het megaproject A2 Maastricht samengebracht in een boek: ‘Het A2 Maastricht model’. De verhalen van de bouwvakker, de omwonende, de bestuurder. Allemaal hebben ze een ding gemeen: ze zijn trots op dit bijzondere project. In gesprek met de schrijver, John Cüsters.
Als inwoner van Scharn zat John zelf ‘op de tweede rij’ bij de werkzaamheden. “Ik vond het geweldig nieuws dat die snelweg ging verdwijnen. Als ik weleens met mijn fiets op het kruispunt met de Scharnerweg stond, vond ik het maar een linke verkeerssituatie, te midden van al die uitlaatgassen. Natuurlijk heb ik de ontwikkelingen gevolgd. Ik was geen bouwputwatcher, zoals enkele mensen uit het boek, maar ik las wel de voortgangsberichten en bezocht steeds de ‘Dag van de Bouw’. Toen ik het verzoek  kreeg om dit boek te schrijven, vond ik het dan ook een hele mooie klus.” 

Van begin tot het einde

Het eerste interview kan John zich nog goed herinneren. “Dat was op zaterdag 9 september 2017, in de auto, met Berry Ramaekers van Team Kunstwerken. Hij leidde me rond langs de andere bruggen, viaducten en ecoduikers van het project. Dat bleken er van groot naar klein maar liefst 21 te zijn. Nooit geweten… In vijf maanden tijd sprak hij met 86 mensen. Een flink aantal. “Ja, maar ik heb weinig stress ervaren door de goede samenwerking met het hele team dat het boek heeft gemaakt.” Behalve bij het laatste interview. “Dat was met oud-minister Karla Peijs.  Bij onze eerste afspraak, samen met Gerd Leers, raakte Karla niet in Maastricht door een storm.” Een nieuwe afspraak werd gemaakt, in Eindhoven, een week voordat het boek naar de drukker moest. “Ze was drie kwartier te laat. Nou, toen kreeg ik het wel even benauwd.” Achteraf bleek dat Karla zich verreden had en dwars door de binnenstad naar de afspraak moest komen. Het interview kon alsnog plaatsvinden, haar verhaal staat in het boek.  

De piano en de hijskraan

Na zoveel interviews grossiert John in anekdotes. “Toen ik zeven mensen van het A2-informatiecentrum en de VVV tegelijkertijd moest interviewen, maakte ik me vooraf wel zorgen. Als dat maar goed ging. Dus ik begon streng: iedereen mocht maar één verhaal vertellen.” Maar de zorgen waren nergens voor nodig, het werd een geweldig gesprek. John is vooral de samenwerking in het project en de omgang met de bewoners opgevallen. “Er moesten bijvoorbeeld damwanden geplaatst worden. Dat zou voor veel lawaai zorgen. Aan de omwonenden is toen gevraagd wat ze wilden: de overlast verspreid over een paar dagen, of geconcentreerd? En beginnen om 8 uur of om 7 uur ’s ochtends? Zulke grote bouwprojecten zijn meestal voortdenderende machines, maar hier werd echt rekening gehouden met mensen. Dat vind ik bewonderenswaardig.” John vertelt ook het verhaal van de piano en de hijskraan. “Iemand langs de bouwput moest een piano verhuizen. De hijskraan die toevallig dichtbij stond vanwege de werkzaamheden, heeft toen een handje geholpen.”

Ontroering

Verhalen brengen emoties teweeg. “Ik heb mensen gesproken die met tranen in hun ogen over het project praten. Ze zijn trots en vertellen dat ze nog nooit zoiets hebben meegemaakt.” John sprak iemand die werkzaam was in de bouwwereld, maar na de A2 een carrièreswitch heeft gemaakt. “Hij vond het zo’n mooi project, zoiets ging hij nooit meer vinden. Misschien geldt dat voor mij ook”, lacht de schrijver. Is hij zelf ook ontroerd geraakt tijdens een interview? “Tijdens de bouw is er nooit ruchtbaarheid aan gegeven, maar tijdens de interviews voor het boek kwam het wel ter sprake: de laatste wensritten. Mensen die het eindresultaat vanwege een ernstige  ziekte misschien niet zouden meemaken, en zo nog een kans kregen om de tunnel te zien. Toen de betonnen ruwbouw nog niet af was, moest van alles bedacht worden om op een veilige manier toch erdoor te
kunnen met een rolstoel of een auto. Hieruit blijkt dat er ook aandacht was voor het kleine, menselijke verhaal.”

Gesigneerd

En dan is het boek af. Sinds eind maart ligt het in de winkel. De titel ‘Het A2 Maastricht model’ dekt volgens John niet de hele lading. “Bouwend Nederland zou dit voorbeeld echt moeten volgen, een totaalaanpak voor mobiliteit en leefbaarheid; het is een sterk onderscheidend project. Wat dat betreft is het een model van hoe het moet, onder meer door de samenwerking tussen overheidspartners, tussen overheid en bouwer en de wijze van communiceren. Dat heeft geholpen bij de te overwinnen hobbels die ook aan bod komen in het boek. Maar A2 Maastricht is ook een project dat prachtige verhalen heeft opgeleverd en die zijn juist interessant voor mensen buiten de bouwwereld.” Heeft John al reacties gehad op zijn boek? “Ja, ik heb al de nodige exemplaren gesigneerd en dat vind ik bij een boek over een bouwproject wel bijzonder. Het komt denk ik omdat mensen zich verbonden zijn gaan voelen aan dit project en er trots op zijn. Ik ben in ieder geval blij dat die trots terug te zien is in het boek.”

Belangstelling?

Het 'A2 Maastricht model’ is sinds 29 maart 2018 verkrijgbaar tegen een bijdrage in de productiekosten van € 29,95.

Kortingsbon
U kunt via deze webpagina een kortingsbon uitprinten en inleveren bij een boekhhandel bij u in de buurt. U krijgt dan 5 euro korting bij aankoop van het boek. Het is helaas niet mogelijk het boek online met korting te bestellen.

Kortingsbon met actiecode is goed voor één exemplaar. Het boek is via alle boekhandels in Nederland verkrijgbaar. Boekhandel Dominicanen (Dominicanerkerkstraat 1, Maastricht) heeft het boek vanaf 29 maart in voorraad.