THEMA: HOE WERKT DE A2-TUNNEL?

Koning Willem-Alexandertunnel

BEWEGWIJZERING

Update 14 maart 2017

Sinds vrijdag 16 december 2016 zijn de dagelijkse routes bij Maastricht anders. Dat is best even wennen. Het doorgaand en lokaal/regionaal verkeer dat in Maastricht of de regio moet zijn, wordt al vroegtijdig van elkaar gescheiden en in de juiste banen geleid via de informatie op de borden. De informatie op die borden is niet willekeurig, maar vastgelegd in landelijke, zogenaamde ‘CROW-richtlijnen Bewegwijzering’.

Zorgvuldige afwegingen
Voor de bewegwijzering in en rond A2 Maastricht is aanvullend advies ingewonnen bij een verkeerspsycholoog. Deze heeft niet alleen gekeken naar de landelijke richtlijnen, maar ook gedrag en complexiteit van de verkeersomgeving in zijn beoordelingen meegenomen. 

Veiligheid voorop

In het ontwerp van wegen en tunnels wordt er uitgebreid rekening gehouden met veiligheid. Dit is ook het geval bij de A2-tunnel, waar meerdere maatregelen ervoor zorgen dat weggebruikers zo gemakkelijk mogelijk door de tunnel worden geleid. Dat geldt dus ook voor de bewegwijzering in en rond de tunnel.
Kan ik al vroeg zien welke tunnelbuis ik moet hebben?
Het doorgaand en lokaal/regionaal verkeer dat in Maastricht of de regio moet zijn, wordt al vroegtijdig van elkaar gescheiden en in de juiste banen geleid via de informatie op de borden. Als u de borden naar uw bestemming volgt, rijdt u vanzelf naar het juiste tunnelniveau.

Heeft u per ongeluk de bovenste tunnelbuis genomen terwijl u op de autosnelweg wilt blijven? Ook via de bovenste buizen kunt u weer uitkomen op de A2 richting noorden of zuiden.
Op welke richtingen en afritnummers moet ik letten?
Alle richtingen staan op de borden langs of boven de weg aangegeven. De meeste richtingen zijn gelijk aan wat er vóór ingebruikname van de Koning Willem-Alexandertunnel op de borden stond. Denk aan Liège, Eindhoven en Heerlen, Aachen, Berg en Terblijt en Cadier en Keer. Anderen benamingen zijn nieuw, zoals Maastricht-Centrum Noord als u aan de noordkant van de stad moet zijn of Maastricht-Centrum Zuid als u aan de zuidkant van de stad moet zijn.

Voor de hoofdroutes geldt: 

Rijrichting van noord naar zuid

  • Komt u vanuit Eindhoven of Heerlen en wilt u naar het AZM, MECC of  doorgaan richting het zuiden: dan volgt u de borden “Liège - Maastricht-Zuid”. U wordt door de tunnelbuis voor doorgaand verkeer geleid.
  • Komt u vanuit Eindhoven of Heerlen en wilt u naar Maastricht of de regio? Dan volgt u de borden "Cadier en Keer – Berg en Terblijt – Hasselt – Maastricht”. Vervolgens kunt u kiezen uit twee richtingen.
  1. Wilt u meteen de stad in via de Noorderbrug of juist de andere kant op richting Berg en Terblijt? Dan volgt u de borden “Maastricht-Centrum Noord - Berg en Terblijt - Hasselt”. U maakt dan géén gebruik van de tunnel, maar van afrit 53
  2. Wilt u aan de zuidkant van de stad zijn of richting Cadier en Keer? Houd dan de borden "Cadier en Keer - Maastricht-Centrum Zuid" aan. U wordt door de tunnelbuis voor lokaal verkeer geleid. Na een paar honderd meter kunt u rechts uitvoegen voor de richtingen Maastricht-Centrum Zuid & Cadier en Keer. Dit is afrit 54. U komt dan uit op de John F. Kennedysingel.

Rijrichting van zuid naar noord

  • Komt u vanuit het zuiden over de A2 naar Maastricht en wilt u richting Eindhoven of Heerlen, dan volgt u de borden “Eindhoven - Heerlen - Aachen”. U wordt door de tunnelbuis voor doorgaand verkeer geleid.
  • Moet u aan de noordkant van de stad zijn via de Noorderbrug, of wilt u juist richting Berg en Terblijt rijden, dan volgt u de borden “Maastricht-Centrum Noord - Berg en Terblijt”. U wordt door de tunnelbuis voor lokaal verkeer geleid. Via afrit 53 aan het eind van de tunnel komt u uit bij de Terblijterweg.
  • Komt u vanuit het zuiden over de A2, en wilt u bij knooppunt Europaplein direct richting het centrum van Maastricht rijden of juist richting Cadier en Keer? Volg dan de borden “Maastricht-Centrum Zuid - Cadier en Keer”. U maakt in dit geval géén gebruik van de tunnel, maar van afrit 54

Meer weten? Bekijk dan de film op de hoofdpagina.

Staan het ziekenhuis (AZM) en MECC aangegeven op de borden?
Voor de bewegwijzering in en rond A2 Maastricht is aanvullend advies ingewonnen bij een verkeerspsycholoog. Deze heeft niet alleen gekeken naar de landelijke richtlijnen, maar ook gedrag en complexiteit van de verkeersomgeving in zijn beoordelingen meegenomen.

Zo staan het ziekenhuis (AZM) en MECC wel op de bewegwijzeringsborden vermeld, maar niet overal: alleen op zorgvuldig afgewogen locaties. 
Hangen er in de tunnel ook borden?
In de bovenste tunnelbuizen wordt het volgende afritnummer herhaald en wordt ook aangegeven hoe lang het nog is tot die afrit. Komt u bijvoorbeeld uit het noorden en wilt u naar de zuidkant van Maastricht (Maastricht-Centrum Zuid of Cadier en Keer)? Dan wordt u via borden naar het bovenste tunnelniveau geleid. Voordat u de tunnel inrijdt, staan het volgende afritnummer en de bijbehorende richtingen (in dit geval afrit 54 voor Maastricht-Centrum Zuid en Cadier en Keer) nog eens vermeld op de borden. Eenmaal in de tunnel wordt dit afritnummer herhaald, samen met de nog resterende afstand tot die afrit.
Kan ik ook het navigatiesysteem volgen?
Bij nieuwe verkeerssituaties is het advies om het navigatiesysteem uit te zetten en goed op de borden te letten. Veranderingen aan wegen worden steeds doorgegeven aan de aanbieders van navigatie of kaartleveranciers. Echter, in de meeste gevallen duurt het even voordat de informatie in de systemen is aangepast. Bovendien moeten automobilisten zelf voor een update zorgen.