IN VOGELVLUCHT

Realisatie voor A2 Maastricht 2010-2015

Snel naar:

Tweede bouwstroom?

In de zomer van 2013 werd een tweede bouwstroom voor de ruwbouw van de tunnel opgestart. Vanaf dat moment werkten twee tunnelbouwtreinen naar elkaar toe en werd 48 meter tunnel per week gerealiseerd. De tijdswinst komt ten goede aan de tweede, complexe fase: het installeren en testen van de verschillende tunnelsystemen en het opleiden van personeel. Streven blijft onveranderd om eind 2016 de tunnel in gebruik te nemen.

Züblin is klaar

Züblin is de Duitse firma die in opdracht van Avenue2 de bouwkuipwanden voor de tunnel maakte. In totaal werden ruim 5.500 losse stalen planken - van elk circa 20 meter lang - door de mannen van Züblin in de Maastrichtse bodem gezet. En dat was ook voor de specialistische tunnelbouwers uit ons buurland een bijzondere klus. Eind oktober 2013 zat hun werk erop en namen ze afscheid “mit einem einem lachenden und einem weinenden Auge.” Lees hier hun verhaal. Of bekijk A2 Actueel terug.

Hinderklus: plaatsen verkeersbruggen

In 2013 passeerde de tunnelbouw twee drukke oversteekplekken: de Scharnerweg en Voltastraat. Op deze plekken werden tijdelijke verkeersbruggen geplaatst om het verkeer door te kunnen laten gaan, terwijl eronder werd gebouwd. Het plaatsen van beide bruggen bracht langdurige verkeershinder met zich mee, door afsluitingen en omleidingen. 
Asfalteren nieuwe rijbanen A2/A79 tussen Geusselt en Kruisdonk Asfalteren nieuwe rijbanen A2/A79 tussen Geusselt en Kruisdonk
Tunneltje Beukenlaan Tunneltje Beukenlaan
Ontbijtje op de nieuwe Scharnerwegbrug Ontbijtje op de nieuwe Scharnerwegbrug
In 2013 namen de tunnelbouwers hun intrek in de Voltakeet aan de Voltastraat In 2013 namen de tunnelbouwers hun intrek in de Voltakeet aan de Voltastraat

Voor natuurliefhebbers

Tijdens de opening van de ecoducten werd een bank onthuld ter herdenking aan Leo Backbier, natuurliefhebber en -beschermer in hart en nieren. Voor één keer konden 150 gasten een wandeling maken over de ecoducten. Staatsbosbeheer leverde de gidsen. Scouting Titus Brandsma uit Nazareth was er ook bij en speelde een natuurspel.   
Premier Rutte tijdens het bezoek van de Vlaams-Nederlandse regeringstop Premier Rutte tijdens het bezoek van de Vlaams-Nederlandse regeringstop

Koning Willem-Alexandertunnel

Op 24 september 2013 werd de nieuwe naam voor de A2-tunnel bekend gemaakt in het stadhuis van Maastricht. 

Nieuw stuk Millenniumbos

De uitbreiding van het Millenniumbos met maar liefst 16 voetbalvelden aan nieuwe natuur vormt een groot deel van de natuurcompensatie voor A2 Maastricht. In december 2013 startte de aanplant zeven hectare eiken-haagbeukenbos en twee hectare bloemrijk grasland op de Cannerberg. Zo’n 3.600 haagplanten en 31.300 bomen hebben hier een plekje gekregen. 

2013: VOLLE KRACHT VOORUIT

Geplaatst op 31 december 2015

In 2013 verschoof de hinder van de wijken naar de N2-Corridor. Het was het jaar waarin de laatste flats werden gesloopt, die nodig waren om ruimte te maken voor de bouw van de tunnel. Hierdoor kon ook het laatste stukje N2 worden verlegd naar de tijdelijke locatie en ontstond er ruim baan voor het tunnelwerk. Het was ook het jaar waarin door Avenue2 en het Projectbureau A2 Maastricht het besluit werd genomen om een tweede bouwstroom voor het tunnelwerk in te zetten. 

Tunnel: dwars door de stad

In 2013 kwam het tunnelwerk écht op stoom. Waarin in 2012 nog vooral bij de locaties van de tunnelmonden werd gebouwd, gebeurde dat in 2013 ook bij het middendeel: de N2-Corridor. Oorspronkelijk werd gewerkt van zuid naar noord (Europaplein naar Geusselt). Maar in de zomer van 2013 werd een tweede tunnelbouwtrein opgestart van noord naar zuid (Geusselt naar Europaplein). Sindsdien vonden overal langs het 2,3 kilometer lange tracé tunnelactiviteiten plaats: van het maken van bouwkuipwanden tot het ontgraven van de bouwkuip en van het inhijsen van stempels tot het storten van beton. De transporten hiervoor verliepen over de bouwweg langs het tunneltracé. Ook werd gebruikt gemaakt van drie traverses (hijskranen op rails) die op en neer reden over de bouwkuipwanden, en zo allerlei materialen in en uit de bouwkuip konden hijsen. 
President Rooseveltlaan, december 2013: links de verlegde N2, dan de bouwkuip en rechts de bouwweg (langs de flat). De groene traverse is ook te zien. President Rooseveltlaan, december 2013: links de verlegde N2, dan de bouwkuip en rechts de bouwweg (langs de flat). De groene traverse is ook te zien.
In het najaar van 2013 werd de laatste damwandplank voor de tunnelbouwkuip geplaatst door firma Züblin, en verdwenen de sleufgrijpers en gele silo’s definitief uit het straatbeeld van Maastricht-Oost. Op die plekken waar betonnen tunneldelen klaar waren, was toen al een start gemaakt met het uittrillen van de eerste damwandplanken. Bijvoorbeeld bij het Europaplein, waar in maart 2013 de eerste dwarsdoorsnede van de twee keer twee tunnelbuizen boven elkaar zichtbaar was. 
Oktober 2013: Züblin is klaar Oktober 2013: Züblin is klaar
Oktober 2013: de laatste damwandplank voor de tunnelbouwkuip Oktober 2013: de laatste damwandplank voor de tunnelbouwkuip

Wegen: tijdelijk en definitief

In 2013 vonden nog steeds allerlei voorbereidende werkzaamheden plaats. Na de sloop van de flats aan de President Rooseveltlaan-West, werd de N2 hier in rap tempo verlegd naar de tijdelijke locatie om zo ruimte te maken voor het tunnelwerk. Bij de Scharnerweg en Voltastraat waren tijdelijke bruggen nodig om verkeer tijdens de bouw van de tunnel door te kunnen laten gaan. De aanleg daarvan bracht langdurige verkeershinder met zich mee. De kruispunten Geusselt en Meerssenerweg-Viaductweg werden (opnieuw) verlegd om ruimte te maken voor weer een nieuwe bouwfasering. In het noorden werden de contouren van het nieuwe Kruisdonk steeds beter zichtbaar. Eind van het jaar kregen weggebruikers vanuit Maastricht naar het noorden te maken met een definitieve rijbaanwissel A2/A79.
Mei 2013: sloop flats President Rooseveltlaan-West Mei 2013: sloop flats President Rooseveltlaan-West
April 2013: plaatsen verkeersbrug bij Scharnerweg April 2013: plaatsen verkeersbrug bij Scharnerweg

Kunstwerken: afronden en opstarten

In 2013 werd de bouw van een groot aantal kunstwerken afgerond. Bijvoorbeeld de kunstwerken die onderdeel uitmaken van de Nieuwe Limmelderweg: tunnel Beukenlaan, spoorviaduct, viaduct Mariënwaard en viaduct A2 Beatrixhaven. Maar ook de fiets- en voetgangerstunnel Geusselt (een werknaam), die sinds de ingebruikname in oktober 2013 Kolonel Johnsontunnel heet. Aan andere kunstwerken werd juist pas net begonnen, zoals de geluidschermen bij Amby en Rothem. In mei konden de eerste auto’s over het ‘vliegend viaduct’ bij Kruisdonk rijden. En aan het eind van het jaar werden de twee ecoducten Bunderbosch en Kalverbosch bij Kruisberg officieel geopend.
September 2013: bouw geluidsscherm Amby September 2013: bouw geluidsscherm Amby
Oktober 2013: opening fietstunnel Geusselt Oktober 2013: opening fietstunnel Geusselt

Bijzondere momenten

Eerste keer dwarsdoorsnede dubbellaagse tunnel zichtbaar (februari 2013)
Op 28 februari was voor de eerste keer de dwarsdoorsnede van de dubbellaagse tunnel zichtbaar. En dit onder grote persbelangstelling. 

Plaatsen Heilige Barbara in de bouwkuip (1 mei 2013)
Samen met pastoor Mattie Jeukens van de Lourdeskerk werd het beeld van de Heilige Barbara - beschermheilige van ondergrondse werkers - onder de wandendak-constructie in de tunnelbouwkuip geplaatst. 

Ontbijt verkeersbrug Scharnerweg (3 mei 2013)
Na 9 weken afsluiting werd kruispunt Scharnerweg feestelijk geopend met een ontbijt voor de hele buurt op de nieuwe verkeersbrug. Organisatie in samenwerking met de lokale Albert Heijn.

Dag van de Bouw (1 juni 2013)
Tijdens de Dag van de Bouw werden 8.500 bezoekers ontvangen bij Europaplein. Het startschot werd gegeven door wethouder Albert Nuss en de nieuwe voorzitter van Bouwend Nederland Maxime Verhagen.
Plaatsen Heilige Barbara in bouwkuip Plaatsen Heilige Barbara in bouwkuip
Dag van de Bouw 2013 bij Europaplein Dag van de Bouw 2013 bij Europaplein
Tentoonstelling archeologische vondsten in Centre Céramique (juli-september 2013)
Van 16 juli tot en met 1 september werden de archeologische vondsten die zijn opgegraven op de Cannerberg tentoongesteld in Centre Céramique. 

Opening ecoducten (14 september 2013)
Op 14 september werden de ecoducten Bunderbosch en Kalverbosch over de A2 bij Kruisberg officieel geopend. De twee ecoducten zijn de eerste twee ‘groene bouwwerken’ van A2 Maastricht die in gebruik zijn genomen. 
Archeologische vondsten op de Cannerberg Archeologische vondsten op de Cannerberg
Opening ecoducten Kruisberg Opening ecoducten Kruisberg
Bezoek van de Vlaams-Nederlandse regeringstop (oktober 2013)
Op 8 oktober bracht de Vlaams-Nederlandse regeringstop een bezoek aan de tunnelbouwkuip bij Europaplein. 

Opening Kolonel Johnsontunnel (23 oktober 2013)
In oktober werd de Kolonel Johnsontunnel geopend, de nieuwe fiets- voetgangerstunnel bij Geusselt. Voorbijgangers konden hun fiets kunnen laten poetsen en kregen een fietslamp cadeau van Maastricht Bereikbaar.

Opening Voltabrug (6 november 2013)
Net zoals bij de Scharnerweg, is ook de kruising Voltastraat 8 weken afgesloten geweest. Bij het openingsfeestje werd o.a. een workshop ‘Pimp-je-helm’ georganiseerd voor kinderen. De organisatie gebeurde in samenwerking met de lokale C1000.
Gratis wasbeurt bij opening fietstunnel Geusselt Gratis wasbeurt bij opening fietstunnel Geusselt
Workshop 'Pimp-je-helm' Workshop 'Pimp-je-helm'
Start uitbreiding Millenniumbos (11 december 2013)
Samen met 3 basisscholen uit de buurt werden de eerste bomen aangeplant in het Millenniumbos op de Cannerberg. De boomplantactie was het startschot voor de aanplant van in totaal 9 hectare nieuwe natuur op deze plek, als onderdeel van de natuurcompensatie voor A2 Maastricht.
Kinderen onderweg voor de boomplantactie bij het Millenniumbos. Kinderen onderweg voor de boomplantactie bij het Millenniumbos.