Home / Bouw & Techniek / Kunstwerken / Nieuwe Limmelderweg
De Nieuwe Limmelderweg vanuit de lucht gezien. © Peter Wijnands

Kunstwerken Nieuwe Limmelderweg

Om een vlotte verkeersdoorstroming op de nieuwe verbindingsweg met bedrijventerrein Beatrixhaven mogelijk te maken, waren vier kunstwerken nodig: viaduct Gelei (onderdoorgang A2), viaduct Mariënwaard, het Spoorviaduct en tunneltje Beukenlaan. 

Nieuwe Limmelderweg

De aanleg van de nieuwe verbindingsweg vanaf de snelwegen A2 en A79 naar bedrijventerrein Beatrixhaven was een belangrijk onderdeel van het totaalplan de Groene Loper. Deze verbindingsweg met de naam Nieuwe Limmelderweg loopt vanaf knooppunt Kruisdonk tot aan de Hoekerweg in de Beatrixhaven en kruist vier bestaande wegen.

Viaduct Gelei

Het viaduct Gelei maakt de kruising van de Nieuwe Limmelderweg met de A2 mogelijk. Bij knooppunt Kruisdonk loopt de Nieuwe Limmelderweg onder de A2 door. Het viaduct is in twee delen gebouwd: eerst de westzijde, daarna de oostzijde. Medio 2013 ging verkeer op de A2 richting Eindhoven tijdelijk over het westelijke deel én over de nieuwe fly-over A2/A79 rijden. Zo maakte Avenue2 ruimte om verder te bouwen aan het oostelijk deel van het viaduct Gelei. Het viaduct was het laatste kunstwerk in de Nieuwe Limmelderweg dat werd afgerond.

Viaduct Gelei in cijfers

  • Lengte: 32,5 meter (per deel)
  • Breedte: 20,2 meter (per deel)
  • Beton: 1984 m3 (totaal)
  • Wapening: 237.758 kg (totaal)
  • Bouwtijd: 25 maanden (totaal)
AronnijsFotogr-A2kunstwerken-009.jpg
Viaduct Mariënwaard. © Aron Nijs

Viaduct Mariënwaard

Tussen Nazareth (Maastricht) en Rothem (Meerssen) verandert de Meerssenerweg in de weg Mariënwaard. De Nieuwe Limmelderweg loopt over de weg Mariënwaard heen. Daarvoor is het viaduct Mariënwaard gebouwd. De ruwbouw van het viaduct Mariënwaard was als één van de eerste gereed. In het najaar van 2012 werden de negen prefab (voorgefabriceerde) betonnen liggers geplaatst voor het betonnen dek van het viaduct.

Viaduct Mariënwaard in cijfers

  • Lengte: 29,5 meter
  • Breedte: 14,3 meter
  • Beton: 150 m3
  • Wapening: 17.479 kg
  • Prefab liggers: 9 stuks
  • Realisatie: april 2012 - december 2012
Spoorviaduct - Reen van Beek.jpg
Het Spoorviaduct in aanbouw. © Reen van Beek

Spoorviaduct Vaeshartelt

De Nieuwe Limmelderweg kruist het spoor bovenlangs. Hiervoor werd een viaduct over het spoor gebouwd: kunstwerk Vaeshartelt. Om de betonnen liggers voor het dek te kunnen plaatsen, was een buitendienststelling van het spoor nodig. De kant-en-klare liggers werden per boot vanuit Friesland naar Limburg vervoerd.

Spoorviaduct Vaeshartelt in cijfers

  • Lengte brugdek: 43,9 meter
  • Breedte brugdek: 13,4 meter
  • Beton: 95 m3
  • Wapening: 27.499 kg
  • Prefab liggers: 12 stuks, elk 44 meter lang, 1,5 meter hoog en 70 ton zwaar
  • Realisatie: begin 2013 - medio 2014
Tunneltje Beukenlaan - Reen van Beek (5).jpg
Het tunneltje is afgewerkt met schanskorven. © Reen van Beek

Tunneltje Beukenlaan

Tot slot kruist de Nieuwe Limmelderweg ook nog het bestaande fiets- en wandelpad de Beukenlaan. Daarom werd hier een tunneltje gebouwd, met 48 prefab (voorgefabriceerde) elementen. Het tunneltje Beukenlaan ligt niet ondergronds, maar bovenop het bestaande fiets- en wandelpad Beukenlaan en is in gebruik sinds de zomer van 2013.

Tunneltje Beukenlaan in cijfers

  • Lengte: 39 meter
  • Breedte: 9,2 meter
  • Hoogte: 4,2 meter
  • Prefab elementen: 48 stuks
  • Realisatie: juni 2012 - augustus 2013

Gewapende grond

Om het hoogteverschil vanaf de grond tot aan het dek van een kunstwerk te overwinnen, paste Avenue2 regelmatig gewapende grondconstructies toe. Gewapende grond bestaat uit stevige blokken in doek verpakte aarde. Zo blijven de korrels bij elkaar en wordt de druk van het kunstwerk verdeeld. De gewapende grond werd afgewerkt met schanskorven: stalen korven gevuld met Maastrichtse vuurstenen, die vrijkwamen tijdens het ontgraven van de dubbellaagse tunnel.

- gewapende grond Reen van Beek.jpg
Voorbeeld van gewapende grond bij fiets- en voetgangersbrug de Wielerbaan. © Reen van Beek
Top