Home / Tijdlijn / 1920 - 2002 | Historie

1920 - 2002

Explosieve autogroei

 

 Van karrespoor naar rustige laan tot een autoweg dwars door de stad. ‘Even de weg oversteken’ is dan levensgevaarlijk geworden. Dat is in het kort de geschiedenis van de N2 door Maastricht. De weg wordt ook berucht bij het jaarlijkse vakantieverkeer op weg naar het zuiden. 

 

 

In de jaren zeventig en negentig onderzoekt Rijkswaterstaat de eerste mogelijkheden voor ondertunneling. De plannen stranden wegens geldgebrek. Gemeente Maastricht en Meerssen, Provincie Limburg en Rijkswaterstaat komen uiteindelijk met het rapport ‘Maastricht raakt de weg kwijt’. 

 

Dit zou de basis worden voor de onderhandelingen tussen het Rijk en de regio. De ambitie verschuift van alleen een verkeersoplossing naar een oplossing voor mobiliteit èn leefbaarheid. 

 

© Archief Projectbureau A2 Maastricht
© Archief Projectbureau A2 Maastricht
© Archief Projectbureau A2 Maastricht
© Archief Projectbureau A2 Maastricht
1959

Nieuwe stadstraverse

In 1959 wordt de President Rooseveltlaan verbreed tot vierbaans autoweg als onderdeel van de nieuwe Rijksweg E9 (de latere A2). De nieuwe stadstraverse, plaatselijk officieel de N2 geheten, sluit aan de zuidkant van Maastricht aan op de Akersteenweg.

© Archief Projectbureau A2 Maastricht
© Archief Projectbureau A2 Maastricht
© Archief Projectbureau A2 Maastricht
© Archief Projectbureau A2 Maastricht
© Archief Projectbureau A2 Maastricht
© Archief Projectbureau A2 Maastricht
© Archief Projectbureau A2 Maastricht
© Archief Projectbureau A2 Maastricht
2000

Autoweg met verkeerslichten

De N2 (de autoweg tussen Geusselt en Europaplein) is uitgegroeid tot een drukke autoweg met maar liefst zes verkeerslichten. De verkeersveiligheid voor voetgangers en fietsers is ernstig in het geding: ‘even oversteken' is levensgevaarlijk. De N2 is ook berucht bij het jaarlijkse vakantieverkeer op weg naar het zuiden. 

© Archief Projectbureau A2 Maastricht
2000

De N2 als barrière

De N2 snijdt Maastricht-Oost doormidden. Mobiliteit en leefbaarheid van de omliggende wijken staan onder grote druk. In politiek Den Haag groeit het besef dat een oplossing nodig is.

© Archief Projectbureau A2 Maastricht
© Jean-Pierre Geusens
December 2002

Samen werken aan een totaalaanpak

Onder burgemeester Gerd Leers wordt de aanpak voor A2 Maastricht steeds concreter. Het Rijk, Provincie Limburg en de gemeenten Maastricht en Meerssen komen steeds meer tot een totaalaanpak voor mobiliteit en leefbaarheid. Het tekenen van de Samenwerkings­overeenkomst en de start van de planprocedures volgen vier jaar later. 

© Archief Projectbureau A2 Maastricht
Top