Overloop van de Maas
In 1920 annexeert gemeente Maastricht het Wittevrouwenveld van de dan nog zelfstandige gemeente Amby, en Wyckerveld en Geusselterbroek van de gemeente Meerssen. Dwars door dit gebied ligt de overloop van de Maas. In de jaren 60 wordt hierop de A2-passage aangelegd.
Uitbreidingsplan Oostelijk Stadsdeel
Stadsarchitect Frans Dingemans tekent een magistrale verbindingsas van noord naar zuid over de President Rooseveltlaan naar het Koningsplein en Oranjeplein. Niemand kon toen vermoeden dat het autogebruik zo’n enorme vlucht zou nemen.
Eerste hoogbouwflat in Maastricht
Frans Dingemans ontwerpt de Gemeenteflat, met het grote comfort van een lift, centrale verwarming en vuilstortkokers. Bijzonder is ook de doelgroep: alleenstaande en gescheiden ouders met kinderen. Anno 2018 is het monument van de wederopbouw in oude glorie herstelt.
Rustig wonen aan het Oranjeplein
Bewoners aan het Oranjeplein wonen aan een rustige weg, waar paard en wagen voorbij komen.
President Rooseveltlaan en Europaplein
Na 1945 wordt de Wittevrouwenweg omgedoopt in President Rooseveltlaan. In 1959 wordt deze laan verbreed als onderdeel van de nieuwe Rijksweg E9 (de latere A2). In 1969 wordt het Europaplein ingericht. De autoweg wordt vervolgens doorgetrokken naar Eijsden en Luik. (Foto: situatie 1946 / 1947.)
Nieuwe stadstraverse
In 1959 wordt de President Rooseveltlaan verbreed tot vierbaans autoweg als onderdeel van de nieuwe Rijksweg E9 (de latere A2). De nieuwe stadstraverse, plaatselijk officieel de N2 geheten, sluit aan de zuidkant van Maastricht aan op de Akersteenweg.
Flats President Rooseveltlaan
In 1959 wordt niet alleen de eerste autoweg aangelegd: langs de President Rooseveltlaan verschijnen flats. Deze flats zijn populair bij Maastrichtenaren en worden al snel volop bewoond.
Luxe portiek-etageflats
De verbindingsas van noord naar zuid wordt bebouwd met luxe portiek-etageflats. (Zie bovenzijde foto.) De bebouwing rond het Old Hickoryplein vormt een hoogwaardig architectonisch onderdeel van het na-oorlogse uitbreidingsplan Wijckerpoort. (Zie midden foto.)
President Rooseveltlaan wordt A2-Passage
In de jaren 60 komt onder J.J.J. van der Venne een plan tot stand waarbij de President Rooseveltlaan onderdeel uitmaakt van een internationale route. Op de foto: de A2-Passage gezien vanuit het zuiden, met op de voorgrond het Oranjeplein en Koningsplein. De passage vormt het (stedenbouwkundige) hoogtepunt van het oostelijk stadsdeel. Belangrijke functies en gebouwen liggen langs deze weg. De boulevardachtige inrichting zorgt voor samenhang.
Knooppunt Geusselt
Knooppunt Geusselt is een rotonde, hier vanuit het noordwesten gezien.
Europaplein en verbinding met Luik
In 1969 wordt het Europaplein ingericht. In de daaropvolgende jaren wordt de autoweg doorgetrokken naar Eijsden en Luik.
Rotonde Geusselt wordt kruispunt
De rotonde bij Geusselt wordt vervangen door een kruising met verkeerslichten. (Foto: circa 2000.)
Protestleuzen
Langs de A2 laait een storm van protesten op tegen de bouw van een geluidswal, die zelfs vergeleken wordt met de Berlijnse muur. De laan van weleer is verworden tot een ‘verkeersriool’.
Plannen verknoping A2/A79
Begin jaren 90 ontwikkelt Provincie Limburg plannen voor de verknoping van de twee autosnelwegen. Er wordt besloten dat deze verknoping deel uitmaakt van een eventuele totaalstudie voor de A2-Passage Maastricht.
Beleidsontwikkelingen jaren 90
De Europese Commissie beslist in 1992 dat voor ombouw van de A2-passage tot een autosnelweg in een tunnel of om de stad heen een Tracé/MER-procedure verplicht is. In 1995 schrijft Rijkswaterstaat een startnotitie over de A2 en de verknoping A2/A79, de bereikbaarheid én de leefbaarheid.
In 1998 wordt opnieuw geconcludeerd dat de A2-problematiek het beste ter plekke van de huidige traverse kan worden opgelost. Het Rijk laat echter weten voorlopig geen geld te hebben. Het Ministerie van Verkeer en Waterstaat haalt in 1999 A2 Maastricht uit de begroting. Gemeente Maastricht en Provincie Limburg doen onderzoek naar alternatieve financiering bijv. tolheffing. Het politiek draagvlak blijkt echter onvoldoende.
Autoweg met verkeerslichten
De N2 (de autoweg tussen Geusselt en Europaplein) is uitgegroeid tot een drukke autoweg met maar liefst zes verkeerslichten. De verkeersveiligheid voor voetgangers en fietsers is ernstig in het geding: ‘even oversteken' is levensgevaarlijk. De N2 is ook berucht bij het jaarlijkse vakantieverkeer op weg naar het zuiden.
De N2 als barrière
De N2 snijdt Maastricht-Oost doormidden. Mobiliteit en leefbaarheid van de omliggende wijken staan onder grote druk. In politiek Den Haag groeit het besef dat een oplossing nodig is.
Rapport 'Maastricht raakt de weg kwijt’
De gemeenten Maastricht en Meerssen, Provincie Limburg en Rijkswaterstaat publiceren een plan voor de verbetering van de bereikbaarheid en leefbaarheid. Het wordt in april gepresenteerd en vormt de basis voor de onderhandelingen tussen het Rijk en de regio over de financiering van het project A2 Maastricht.
Protesten tegen sloop flats
De plannen voor ondertunneling worden het eerst verteld aan de bewoners van de flats langs de President Rooseveltlaan. Wie wil, kan tegen een marktconforme prijs aan de gemeente verkopen. De bewoners protesteren tegen wethouder Aarts en burgemeester Leers, onder andere met een opblaasbare olifant op het dak en spandoeken.
Samen werken aan een totaalaanpak
Onder burgemeester Gerd Leers wordt de aanpak voor A2 Maastricht steeds concreter. Het Rijk, Provincie Limburg en de gemeenten Maastricht en Meerssen komen steeds meer tot een totaalaanpak voor mobiliteit en leefbaarheid. Het tekenen van de Samenwerkingsovereenkomst en de start van de planprocedures volgen vier jaar later.