Weetjes
Over zo'n omvangrijk project als A2 Maastricht is natuurlijk héél veel te vertellen. Op deze pagina staan een heleboel feiten, cijfers en weetjes bij elkaar. Zo krijg je snel een indruk van de werkzaamheden én de resultaten.
Organisatie
- 4 partijen als opdrachtgever > 1 projectbureau A2 Maastricht
- 2 partijen als opdrachtnemer > consortium Avenue2
Prijzen & Awards
- 2011 - Eervolle vermelding Schreudersprijs 2011
- 2013 - Gonnie Jongmans Award voor bijdrage GGD Zuid Limburg aan A2 Maastricht
- 2016 - Winnaar Funderingsprijs
- 2017 - Winnaar Schreudersprijs 2017
- 2017 - WInnaar VIO-prijs Infra-ontwerp van het Jaar
- 2018 - Winnaar Underground Space Project of the Year award
- 2018 - Aanbeveling voor Tunnelteam van het Jaar
Resultaat: wat is er veranderd?
- 80% van de auto’s onder de grond
- 70-80% daling van fijnstof en stikstofdioxide
- 60% minder geluidshinder
- 15 hectare natuur op de schop, maar er kwam 26 hectare nieuwe natuur voor in de plaats
Totale verkeerssysteem
- 6 kilometer lang: van knooppunt Kruisdonk tot knooppunt Europaplein
- 22 kunstwerken, waarvan de Koning Willem-Alexandertunnel het bekendst is
- 2017: oplevering verkeersinfrastructuur
- 890 miljoen: kosten totale verkeersinfrastructuur
Koning Willem-Alexandertunnel
- 1e dubbellaagse tunnel van Nederland
- 10 tunnelin- en uitgangen: 6 bij Geusselt en 4 bij Europaplein
- 2 tunnelniveaus: onderste tunnelbuizen (A2) voor doorgaand verkeer, bovenste tunnelbuizen (N2) voor lokaal/regionaal verkeer
- 2,3 km onderste tunnelbuizen (A2) en 1,8 km bovenste tunnelbuizen (N2)
- 2 snelheden: 100 km/u (A2) en 80 km/u (N2)
- in gebruik sinds: 16 december 2016
- voor alle gemotoriseerd verkeer, inclusief vervoer van gevaarlijke stoffen
- 13 oost-west verbindingen zonder verkeerslichten tussen Europaplein en Geusselt, ooit waren hier 6 verkeerslichten
Bouw
- 5 jaar bouwtijd: 2012-2016
- 3 bouwmethodes
- 2.000.000 m3 grond verzet, waarvan 1.400.000 m3 grond uit de tunnelbouwkuip ontgraven
- 100.000 m2 damwanden was nodig voor aanleg van de bouwkuip
- 1.200 stempels werden ingezet voor versteviging van de bouwkuip
- 300.000 m3 beton
- 120 miljoen kilo asfalt verwerkt in 7 jaar, waarvan grofweg de helft voor tijdelijke wegen en kruispunten
Voorzieningen en installaties
- 2 dienstengebouwen
- 800 kilometers kabels
- 4.900 softwaremodules
- 1.499 lichtpunten en nog eens 725 in het middentunnelkanaal
- 217 camera's en 109 matrixborden
- 62 ventilatoren
- 392 brandmeldinstallaties, in 7 verschillende soorten.
- 355 hulppostkasten
- 133 vluchtdeuren en 1.157 pictogrammen die de looprichting aanduiden
Groene Loper
- 5 kilometer lang
- 100% natuurlijk materiaal (GraviLyn)
- ± 1.800 bomen van 11 soorten, waaronder 900 winterlindes
- 1 kunstwerk: de Engel van Maastricht
- 3 drinkwaterfonteinen
- 32 bankjes
- 4% is het hellingspercentage van de oprit naar de Wielerbaan
- 180+ soorten bijen in Maastricht, waarvan meer dan de helft te vinden is op de Groene Loper
- 230 meter lange bloembollenstrook vanaf rotonde Scharnerweg richting het noorden
- 180 meter aan bloembollen aangeplant voor kasteel Geusselt in het Geusseltpark
- 100 paaltjes staan verspreid over de Groene Loper om ongewenst verkeer op het middenpad te weren.
Vastgoed
- 300 miljoen: kosten vastgoedontwikkeling
- 2026 : oplevering laatste vastgoed
- 250 woningen, 950 appartementen en max. 30.000 m2 commercieel vastgoed worden ontwikkeld door Ballast Nedam Development
- 11 architecten waren t/m 2022 betrokken bij het ontwerpen van de nieuwbouw
- € 220 miljoen groei in waarde voor het bestaande vastgoed in een straal van 1 km rondom de Groene Loper
En ook...
- 4 Dagen van de Bouw
- 120.000 bezoekers aan het Informatiecentrum
- 25.000 bezoekers aan Tunnelweekend op 29 en 30 oktober 2016
- 1 benefietgaladiner in de tunnel voor 2 Ronald MCDonald Huizen Limburg
- 2 keer decor van Flikken Maastricht
- 2018: koninklijk bezoek
- 800 mensen namen deel aan de eerste Groene Loper Run in 2018, dat aantal groeit elk jaar