
Van stadsboulevard naar verkeersriool
De eens zo statige President Rooseveltlaan (N2) door Maastricht-Oost is verworden tot een 'verkeersriool'. In de jaren vijftig van de 20ste eeuw had niemand voorzien dat het autogebruik zo explosief zou toenemen.

Haags werkbezoek
Burgemeester Gerd Leers en Louis Prompers, destijds directeur Stadsontwikkeling gemeente Maastricht, ontvangen verkeersminister Karla Peijs voor een werkbezoek aan A2 Maastricht.

Woonwensen- en locatieonderzoek
De gemeente Maastricht laat een woonwensenonderzoek doen onder eigenaren en huurders van de mogelijk te slopen flats langs de N2. Ook volgt een locatieonderzoek. De uitkomsten worden verder uitgewerkt samen met drie betrokken Verenigingen van Eigenaren.

Rijk: startnotitie Tracé-/MER-procedure
Voor het project A2 Maastricht moeten drie wettelijk verplichte procedures worden doorlopen, waaronder de Tracé/MER-procedure van het Rijk. Deze rijksprocedure begint met een zogenaamde Startnotitie.

Symposium economische effecten A2-tunnel
Tijdens de Bedrijven Kontakt Dagen organiseert de gemeente Maastricht een symposium. Er wordt een onderzoek naar de economische effecten van een tunnelachtige oplossing gepresenteerd en deelnemers kunnen vragen stellen en meediscussiëren.

Gemeente: consultatie nota 'Ruimte rond de A2'
Maastricht legt de nota 'Ruimte rond de A2' ter consultatie voor aan inwoners en belanghebbenden. Hierin staan onder andere de stedenbouwkundige randvoorwaarden en uitgangspunten voor de A2-oplossing in Maastricht.

Inzage voorlopig programma van eisen
Het programma van eisen beschrijft waaraan marktpartijen moeten voldoen als ze de A2-problemen in en rond Maastricht willen oplossen. Het is een soort contractdocument voor de Europese aanbesteding. In maart ligt het document ter inzage voor belangstellenden.

Gemeente: vaststelling nota 'Ruimte rond de A2'
De in december 2004 aan de stad voorgelegde nota 'Ruimte rond de A2' wordt vastgesteld door de gemeenteraad.

Akkoord over brede tunnel A2 Maastricht
De ondertekening van een bestuurlijk akkoord over de gezamenlijke financiering van een ‘brede’ A2 tunnel met 2 x 4 rijstroken inclusief weefvakken wordt aangekondigd. Het project is daarmee groter en duurder dan eerder voorzien.

Gecombineerde aanpak: vrijwillige consultatie
Het 1e fase MER-rapport voor de rijksprocedure en het (gemeentelijke) onderzoek worden door de samenwerkende publieke partijen uitgebracht voor een vrijwillige (extra) consultatie, die juridisch niet verplicht is.

Asfaltboringen op de stadstraverse
Als onderdeel van het vooronderzoek vinden asfaltboringen plaats. Die zijn nodig om de kwaliteit van asfalt, de daaronder liggende fundering en bodem te kunnen vaststellen. De bevindingen bepalen of en hoe het materiaal opnieuw gebruikt kan worden.

Ondertekening Bestuursovereenkomst
Op 22 februari ondertekenen Rijk, Provincie Limburg, en de gemeenten Maastricht en Meerssen op ludieke wijze een aanvullende Bestuursovereenkomst. De partners zijn het eens: “ondertunneling moet leiden tot een totaalaanpak voor mobiliteit en leefbaarheid.”

Onderzoek naar alternatieven
Er worden drie rapporten openbaar gemaakt die samen ‘Eén plan voor stad en snelweg’ vormen. Het plan bevat projectconclusies, resultaten van onderzoeken naar alternatieven voor het ombouwen van de A2- passage tot autosnelweg en voor de ontsluiting van de Beatrixhaven vanaf de A2.

Ondertekening samenwerkingsovereenkomst
wethouder Jo Dejong (Meerssen), minister Karla Peijs, voorzitter van de A2 Stuurgroep/wethouder Wim Hazeu (Maastricht) en gedeputeerde Mat Vestjens (Provincie Limburg) ondertekenen in Den Haag de samenwerkingsovereenkomst voor de ondertunneling van de A2. De voorbereidingen voor rijks-, gemeentelijke en aanbestedingsprocedure gaan van start.

Rijk: Trechteringsbesluit
Op basis van het 1e fase MER-rapport en de consultatie kiezen de ministers van Verkeer en Waterstaat en Volkshuisvesting, Ruimtelijke Ordening en Milieubeheer voor een tunneltracé voor de ombouw van de N2 (autoweg) in een A2 (autosnelweg). Het besluit wordt gemeld aan de Tweede Kamer.

Prompers nieuwe projectdirecteur A2 Maastricht
Louis Prompers, toen nog directeur Stadsontwikkeling Economie en Beheer van gemeente Maastricht, is vanaf 1 oktober de nieuwe directeur van het project A2 Maastricht. Hij neemt het stokje over van Jan de Bont.

Start Europese aanbesteding
De aanbesteding voor A2 Maastricht is geen wedstrijd op prijs, maar op kwaliteit. Het consortium dat voor het vooraf vastgestelde budget het meest kwalitatieve integraal gebiedsontwerp maakt zal de aanbesteding winnen.