Home / In beeld / Opening tunnel
Minister Schultz van Haegen belt met de verkeerscentrale. © Bert Janssen

Opening Koning Willem-Alexandertunnel

In de nacht van donderdag 15 op vrijdag 16 december 2016 werden de vier tunnelbuizen van de eerste dubbellaagse tunnel in Nederland in gebruik genomen. Minister Schultz van Haegen (Infrastructuur en Milieu) was in Maastricht aanwezig om via een telefoontje naar de verkeerscentrale van Rijkswaterstaat de Koning Willem-Alexandertunnel te openen.

Technische operatie

De ‘nacht-van-de-vier-buizen’, zoals de ingebruiknamenacht destijds werd genoemd, was op de eerste plaats een technische operatie. De vier tunnelbuizen werden één voor één aangesloten op de nieuwe wegen. Het begon op donderdagavond 15 december na de avondspits rond 20.00 uur met de verkeersomleidingen. Toen de weg vrij was, startten de wegenbouwers van Avenue2 met het aanbrengen van wegmarkeringen, het klaarmaken van de nieuwe verkeers- en matrixborden en asfaltwerk. Er waren ruim 150 medewerkers op de been. Ook alle verkeers- en tunneltechnische systemen moesten werken. Daarvoor zaten de operators in de verkeerscentrale van Rijkswaterstaat in Helmond klaar. Zij gaven het sein voor ingebruikname van de eerste tunnelbuis.

  • Medewerkers van team GWW en team VTI spreken de laatste zaken door. © Aron Nijs Medewerkers van team GWW en team VTI spreken de laatste zaken door. © Aron Nijs
  • Aanbrengen van de laatste wegmarkeringen. © Aron Nijs Aanbrengen van de laatste wegmarkeringen. © Aron Nijs
  • Keet Kruisdonk is de uitvalsbasis voor de teams GWW en VTI tijdens de ingebruiknamenacht. © Aron Nijs Keet Kruisdonk is de uitvalsbasis voor de teams GWW en VTI tijdens de ingebruiknamenacht. © Aron Nijs
  • De gele tape verdwijnt om de bewegwijzering zichtbaar te maken. © Aron Nijs De gele tape verdwijnt om de bewegwijzering zichtbaar te maken. © Aron Nijs
  • De asfaltploeg van team GWW aan het werk. © Aron Nijs De asfaltploeg van team GWW aan het werk. © Aron Nijs
  • Planning voor de ingebruiknamenacht van de tunnel. © Aron Nijs Planning voor de ingebruiknamenacht van de tunnel. © Aron Nijs
  • Team VTI aan de slag met kabelwerk. © Aron Nijs Team VTI aan de slag met kabelwerk. © Aron Nijs
  • Time VTI aan de slag met kabelwerk. © Aron Nijs Time VTI aan de slag met kabelwerk. © Aron Nijs

Buis na buis

Om 23.10 uur was het zover: klaar om te eerste buis in gebruik te nemen. Een kleine groep bestuurders, directieleden, vertegenwoordigers van maatschappelijke organisaties en pers had de primeur. Zij mochten plaatsnemen in een dubbeldekker bus en reden als eerste de dubbellaagse tunnel in. Het reguliere verkeer volgde om 23.40 uur. De tweede en derde buis gingen direct achter elkaar open op vrijdagochtend 16 december om 6.00 uur.  De vierde en laatste buis werd om 8.00 uur in gebruik genomen. Een nieuwe wegsituatie is altijd wennen. Daarom mochten automobilisten in de tunnel de eerste twee maanden niet harden rijden dan 70 km per uur.  

  • Genodigden komen bij elkaar in Hotel Apple Park. © Bert Janssen Genodigden komen bij elkaar in Hotel Apple Park. © Bert Janssen
  • Genodigden komen bij elkaar in Hotel Apple Park. © Bert Janssen Genodigden komen bij elkaar in Hotel Apple Park. © Bert Janssen
  • Een dubbeldekker met genodigden gaat als eerste door de tunnel. © Aron Nijss Een dubbeldekker met genodigden gaat als eerste door de tunnel. © Aron Nijss
  • Twee auto's van Rijkswaterstaat rijden voorop. © Aron Nijs Twee auto's van Rijkswaterstaat rijden voorop. © Aron Nijs
  • De burgemeester van Maastricht na afloop van de opening. © Jonathan Vos De burgemeester van Maastricht na afloop van de opening. © Jonathan Vos
  • Blije gezichten in het Van der Valk Hotel Maastricht na de opening. © Jonathan Vos Blije gezichten in het Van der Valk Hotel Maastricht na de opening. © Jonathan Vos
  • De eerste automobilisten op weg naar de tunnel. © Aron Nijs De eerste automobilisten op weg naar de tunnel. © Aron Nijs

Kijkplekken voor publiek

Omwonenden en andere geïnteresseerden konden de opening van de Koning Willem-Alexandertunnel meebeleven vanaf twee kijkplekken. Namelijk aan de noordkant bij kruispunt Geusselt op de fiets- en voetgangersbrug de Wielerbaan, en aan de zuidkant bij knooppunt Europaplein op het viaduct voor voetgangers en fietsers naast station Randwyck. Op beide plekken waren ’s nachts tussen 22.00 en 1.00 uur en ’s ochtends tussen 8.00 en 11.00 uur medewerkers van A2 Maastricht aanwezig. Zij verstrekten informatie én gratis koffie en thee.

Dec nachtvd4buizen kijkplekken - Fred Berghmans (3).jpg
Medewerkers van A2 Maastricht geven uitleg over de tunnel.

Historisch moment

De ingebruikname van de vier tunnelbuizen was een historisch moment. Vanaf toen reed het overgrote deel van het verkeer ondergronds door. Alleen het verkeer komende vanuit de richting Eindhoven naar de John F. Kennedysingel bleef nog even bovengronds over de tijdelijke N2 rijden. Dat was nodig omdat nog niet alle lokale wegaansluitingen op de bovenste tunnelbuizen klaar waren. De afbouw van het totale verkeerssysteem gebeurde in 2017. Vanaf 9 april 2017 reed al het verkeer ondergronds. Dat werd op die dag gevierd met een fietstocht over de tijdelijke N2. Na bijna 60 jaar was er toen echt geen ’snelweg’ meer door het hart van Maastricht-Oost. 

Live-beelden

L1 was erbij tijdens de ingebruiknamenacht van de Koning Willem-Alexandertunnel. In de live-uitzending verzorgden de verslaggevers bijdrages vanaf de ingang en de uitgang van de tunnelmonden. Een camera volgde buurtbewoners, bestuurders en bekende Limburgers die als eerste in een bus door de tunnel reden. 

 

naamloos-7595.jpg
Situatie bij Geusselt op 16 december 2016: de tunnel is in gebruik, maar nog niet alle wegaansluitingen zijn dan klaar. © Fred Berghmans
Top