© Reen van Beek

Ecoducten Bunderbosch en Kalverbosch

Bij Meerssen ten noorden van Maastricht  overbruggen twee ecoducten de A2. Ecoduct Bunderbosch bevindt zich boven de rijbaan richting Maastricht. Ecoduct Kalverbosch boven de rijbaan richting Eindhoven. De ecoducten verbinden de natuurgebieden aan weerszijden van de A2 en waren de eerste 'groene’ bouwwerken van A2 Maastricht die in gebruik werden genomen 

Versterken van natuur

De ecoducten Bunderbosch en Kalverbosch werden gebouwd om de natuur in Buitengoed Geul & Maas (voorheen Landgoederenzone) te versterken. Heel lang vormde de A2 een barrière in het leefgebied van dieren aan weerszijden van de snelweg. Met de komst van de ecoducten is die barrière opgeheven. De ecoducten sluiten naadloos aan op de bestaande natuurgebieden en de ecologische hoofdstructuur. Dankzij de ecoducten kunnen dieren veilig vanuit het Geuldal naar het Maasdal oversteken en omgekeerd.

Betrokken partijen

De ecoducten werden gerealiseerd door een samenwerking tussen verschillende partijen. Het plan voor de aanleg van de ecoducten werd in 2010 toegevoegd aan het project de Groene Loper voor A2 Maastricht. Opdrachtgevers zijn het Ministerie van Infrastructuur en Milieu en de gemeente Maastricht. De gemeente Meerssen, Rijkswaterstaat en Staatsbosbeheer zijn verantwoordelijk voor het beheer van de ecoducten.

Ecoducten - Reen van Beek (2).jpg
Het ecoduct Bunderbosch in aanbouw. © Reen van Beek

Hijsen boven de A2

Het brugdek van beide ecoducten bestaat uit 21 liggers met aan de buitenzijde 2 schuin aflopende randliggers. Per brugdek waren er dus 23 hijshandelingen nodig. In de weekenden van 6 t/m 9 mei en 13 t/m 16 mei 2011 werden de liggers voor beide ecoducten over de A2 geplaatst. Om de werkzaamheden veilig te kunnen uitvoeren, was een volledige afsluiting van de A2 nodig voor verkeer. 

Officiële opening

Op zaterdag 14 september 2013 werden de ecoducten officieel geopend. 150 bezoekers mochten voor één keer over de ecoducten heen wandelen, onder begeleiding van gidsen van Staatsbosbeheer. Ook werd een bank onthuld ter herdenking van Leo Backbier (1943 - 2003), een natuurliefhebber en -beschermer in hart en nieren met liefde voor het Limburgse landschap en de Limburgse fauna.

ECODUCTEN-opening-14092013-25 - Bert Janssen (1).jpg
De herdenkingsbank ter herinnering aan Leo Backbier. © Bert Janssen

De ecoducten in cijfers

Bunderbosch (ecoduct A2 richting zuiden)

  • Beton: 1.300 m3
  • Totaalgewicht beton: ± 3.500 ton
  • Aantal liggers voor brugdek: 21 stuks
  • Gewicht enkele ligger: 30 ton
  • Realisatie: oktober 2010 – december 2011

Kalverbosch (ecoduct A2 richting noorden)

  • Beton: 1.500 m3
  • Totaalgewicht beton: ± 4.000 ton
  • Aantal liggers voor brugdek: 21 stuks
  • Gewicht enkele ligger: 60 ton
  • Realisatie: oktober 2010 – december 2011

Natuurlijke brug voor dieren

Een ecoduct is een brug voor dieren, zodat zij veilig de weg kunnen oversteken. Zo’n brug is natuurlijk ingericht met bomen en struiken, maar bijvoorbeeld ook met een vijver waar dieren kunnen drinken. Ecoducten zijn niet toegankelijk voor wandelaars. De twee ecoducten ten noorden van Maastricht maken deel uit van de ecologische hoofdstructuur, die diverse natuurgebieden door heel Nederland met elkaar verbindt. Zo wordt de biodiversiteit bevorderd en versterkt. In Nederland is het best bijzonder dat twee ecoducten naast elkaar liggen in een groen middengebied. Vanuit euregionaal perspectief zijn de ecoducten bovendien onderdeel van de ecologische verbindingsas tussen de Belgische Hoge Kempen enerzijds en de Duitse Eifel en Belgische Ardennen anderzijds.

Top