Kunstwerken Europaplein
Bij Europaplein bevinden zich twee kunstwerken. Fly-over Europaplein is het meest zuidelijke kunstwerk van alle 22 kunstwerken voor A2 Maastricht. De Sibematunnel is een extra kunstwerk. Oorspronkelijk waren er maar 21 kunstwerken gepland.
Fly-over Europaplein
Het meest zuidelijke kunstwerk van A2 Maastricht is de fly-over Europaplein. Deze fly-over verbindt de uitrit van de bovenste tunnelbuis richting zuiden (N2) met de John F. Kennedysingel (N278). Verkeer komende vanuit het noorden richting Maastricht-Centrum Zuid of Cadier en Keer maakt sinds 9 april 2017 gebruik van de fly-over.
Extra sterk dek
Naast de reguliere stalen wapening brachten de bouwers ook afgespannen staaldraden in het brugdek aan. Deze staaldraden werden voorafgaand aan de betonstort in mantelbuizen tussen de stalen wapening geplaatst. Zodra het beton een bepaalde sterkte had bereikt, werden de draden ‘afgespannen’, oftewel aangetrokken. Daardoor kan het bijna 70 meter lange dek niet doorbuigen en zijn extra steunpunten niet nodig.
Fly-over Europaplein in cijfers
- Lengte dek: 69,7 meter
- Breedte: 8,3 meter
- Beton: 657 m3
- Wapening: 104.563 kg
- Realisatie: mei 2013 - mei 2014
Wat is een fly-over eigenlijk?
Een fly-over is een verbindingsweg over andere wegen heen. Eigenlijk is een fly-over hetzelfde als een viaduct, maar het verschil zit ‘m in de plek. Een fly-over wordt meestal gebouwd bij een knooppunt en is doorgaans voor snelverkeer. De boogstraal wordt vaak groot gehouden voor een goede doorstroming.
Sibematunnel
Oorspronkelijk waren er 21 kunstwerken voor A2 Maastricht gepland. De Sibematunnel is een extra kunstwerk, gerealiseerd op verzoek van de Fietsersbond en buurtplatform Heer. De tunnel voor (brom)fietsers bevindt zich onder de op- en afritten van de Koning Willem-Alexandertunnel bij knooppunt Europaplein, ter hoogte van de Sibemaweg. Het tunneltje is klein, maar wel heel belangrijk voor het fietsnetwerk. De tunnel is bestemd voor (brom)fietsverkeer vanuit het stadscentrum richting Heer en Cadier en Keer. Door deze nieuwe tunnel kon de oorspronkelijke (brom)fietsroute aan de zuidzijde van de John F. Kennedysingel weer aangesloten worden op de Akersteenweg. Eind april 2014 startte de bouw van de Sibematunnel. In september 2015 werd de ruwbouw afgerond en de ingebruikname volgde op 9 april 2017, tegelijkertijd met de fietstocht over de tijdelijke N2.
Historische naam
De Sibematunnel is vernoemd naar de voormalige zuivelfabriek op het terrein van de Bernard Lievegoed School. De schoorsteen op het schoolterrein herinnert nog altijd aan de voormalige fabriek, net als de straatnaam ‘Sibemaweg’.