© Reen van Beek

Kunstwerken bij Kruisdonk

Tussen knooppunt Kruisdonk en kruispunt Geusselt zijn de meeste kunstwerken gebouwd voor A2 Maastricht: onder andere viaduct kruising Kruisdonk, fiets- en voetgangersbrug de Wielerbaan, fly-over A2/A79, fietsbrug Ambyerweg en de verlengde Severentunnel.

Verbreding viaduct Kruisdonk - Reen van Beek (3).JPG
Het bestaand viaduct bij de weg Kruisdonk (Rothem) moest worden verbreed. © Reen van Beek

Kruising Kruisdonk

Tussen Maastricht en Meerssen gaat de weg Mariënwaard over in de weg Kruisdonk. Dicht bij rotonde de Witte Hoek werd het bestaande viaduct met de naam kruising Kruisdonk verbreed. Dat was nodig om de aansluiting tussen de A2 en de Nieuwe Limmelderweg mogelijk te maken. Oftewel: de huidige afrit 52 van de A2, die sinds zomer 2014 in gebruik is. Daarvóór was het verbrede viaduct onderdeel van de ‘tijdelijke A2’ bij knooppunt Kruisdonk.

Kruising Kruisdonk in cijfers

  • Lengte: 54,6 meter
  • Breedte: 16 meter
  • Beton: 712 m3
  • Wapening: 83.192 kg
  • Realisatie: najaar 2011 - juli 2012
AronnijsFotogr-A2kunstwerken-020.jpg
De nieuwe Severentunnel na openstelling. © Aron Nijs

Severentunnel

De Severentunnel loopt onder de A2, en vormt de verbinding tussen Nazarareth en Geusselt/Amby. Hij werd gebouwd in 1958. De aanleg van de Koning Willem-Alexandertunnel, betekende dat er méér rijbanen tussen Kruisdonk en Geusselt nodig waren voor de afwikkeling van verkeer. Om die extra rijbanen mogelijk te maken, moest de bestaande Severentunnel worden verlengd aan de oostzijde. Toen dat werk erop zat, schildere kunstenaarsgroep ‘De Verfraaiers' op beide tunnelwanden een mosasaurus: Bèr en Bertha. In mei 2015 werd de Severentunnel feestelijk geopend door leerlingen van basisschool ’t Spoor.

Severentunnel in cijfers

  • Totale lengte: 163 meter
  • Verlenging: 37,9 meter
  • Breedte: 10 meter
  • Beton: 1.046 m3
  • Wapening: 198,667 kg
  • Realisatie: 29 september 2014 - 1 mei 2015
Wielerbaan - Aron Nijs (1).jpg
De Wielerbaan vanuit de lucht gezien. © Aron Nijs

Wielerbaan

De Wielerbaan is een brug over de A2 voor fietsers en voetgangers. Hij is onderdeel van de Groene Loper en vormt een rechtstreekse verbinding tussen Maastricht-Oost en Buitengoed Geul & Maas (voorheen Landgoederenzone). Aan weerszijden van het brugdek zijn er plantvakken met hagen. Langs de op- en afrit staan winterlindes. Verlichting is bewust niet aangebracht om lichtvervuiling in Buitengoed Geul & Maas te voorkomen. Brommen en snorren is niet toegestaan op de Wielerbaan: bromfietsers kunnen oversteken via de Severentunnel.

Gefaseerde bouw

Omdat de Wielerbaan zich direct boven de A2 bevindt, werd de bouw opgeknipt in fasen. De oostzijde werd als eerste gebouwd. Voordat de bouw van het westelijke deel kon beginnen, moest de A2 eerst worden verlegd. Dat gebeurde in 2013: de rijbanen van de A2 kwamen daarmee onder het oostelijke deel van de Wielerbaan te liggen. Zo ontstond ruimte om het westelijk deel van de Wielerbaan te bouwen. Op vrijdag 8 april 2016 ging de Wielerbaan definitief open voor voetgangers en fietsers. Dat werd feestelijk gevierd op zondag 22 mei 2016, met een fiets- en wandeltocht over het eerste stukje landelijke Groene Loper tussen Severenstaat en Buitenplaats Vaeshartelt.

Wielerbaan in cijfers

  • Lengte brugdek: 66,8 meter
  • Breedte brugdek: 10,6 meter
  • Beton: 709 m3
  • Wapening: 146.446 kg
  • Realisatie ruwbouw: juni 2012 - september 2014
  • Bouw van de fly-over op een stalen constructie. © Reen van Beek Bouw van de fly-over op een stalen constructie. © Reen van Beek
  • Tijdelijke bouwlocatie tussen de A2 en A79 bij Kruisdonk. © Peter Wijnands Tijdelijke bouwlocatie tussen de A2 en A79 bij Kruisdonk. © Peter Wijnands
  • Aanbrengen van de wapening voor het dek van de fly-over. © Reen van Beek Aanbrengen van de wapening voor het dek van de fly-over. © Reen van Beek
  • Betonstort voor het dek van de fly-over. © Reen van Beek Betonstort voor het dek van de fly-over. © Reen van Beek
  • Testrijden voor de verplaatsing van de fly-over met de computer gestuurde karretjes. © Reen van Beek Testrijden voor de verplaatsing van de fly-over met de computer gestuurde karretjes. © Reen van Beek

Fly-over A2/A79

De fly-over A2/A79 is onderdeel van de huidige A2 naar Maastricht. Bijzonder aan dit kunstwerk is dat het op een tijdelijke locatie op een losse stalen constructie is gebouwd, en vervolgens – in één keer – naar zijn definitieve plek is verplaatst. Een methode waarbij het verkeer tijdens de bouw kon blijven doorrijden. Door de inschuifoperatie staat het kunstwerk ook wel bekend als het ‘vliegend viaduct’. In februari 2013 ging het verkeer op de A2 richting Eindhoven tijdelijk over de fly-over A2/A79 rijden, zodat het naastgelegen viaduct kon worden gerenoveerd. In oktober 2013 ging de definitieve situatie in: sindsdien rijden automobilisten richting Maastricht over het viaduct.

Fly-over A2/A79 in cijfers

  • Lengte: 120 meter
  • Breedte: 15 meter
  • Hoogte: 2 meter
  • Gewicht: 3.517 ton
  • Realisatie: begin 2012 – begin 2013
Robert Lambrix (3).jpg
Inrijden van de fly-over A2/A79. © Robert Lambrix

Minutieuze inschuifoperatie

Op 27 oktober 2012 werd de fly-over A2/A79 op zijn plaats gereden. Een minutieuze technische operatie, die pas één keer eerder werd vertoond in Nederland (op de A5 tussen de Coentunnel en Schiphol). 500 belangstellenden waren aanwezig tijdens de mega-operatie. Met behulp van Self Propelled Modular Transporters – computer gestuurde karretjes met hydraulische liften – werd het viaduct zo’n 50 meter verplaatst in enkele uren.

Fietsbrug Ambyerweg

De wijk Amby (Maastricht) en het dorpje Rothem (Meerssen) werden en worden met elkaar verbonden door de Ambyerweg. Voor de uitbreiding van knooppunt Kruisdonk en de aanleg van de Nieuwe Limmelderweg waren verschillende aanpassingen nodig, onder andere bij de bestaande brug Ambyerweg over de A79. Parallel aan de bestaande brug werd een nieuwe fietsbrug gebouwd. Sinds augustus 2012 maken (brom)fietsers en voetgangers tussen Amby en Rothem hiervan gebruik.

Fietsbrug Ambyerweg in cijfers

  • Lengte: 56,4 meter
  • Breedte: 4,6 meter
  • Beton: 120 m3
  • Wapening: 19.846 kg
  • Realisatie: december 2011 - augustus 2012
Fietsbrug Ambyerweg Reen van Beek (1).jpg
Fietsbrug Ambyerweg. © Reen van Beek
Top