Team Afbouw
De Koning Willem-Alexandertunnel gereedmaken voor verkeer: dat was de taak van team Afbouw. De eerste afbouwwerkzaamheden begonnen nog vóór oplevering van de betonnen ruwbouw. En dat was ook nodig, want team Afbouw moest stevig doorwerken om de werkzaamheden optijd af te ronden. Teamleden werden geronseld bij team Tunnel, want daar kwam met het naderende einde van de ruwbouw langzaam een einde aan de werkzaamheden.
Van binnen…
De allereerste werkzaamheden van team Afbouw begonnen bij Europaplein. Deze bestonden vooral uit het aanbrengen van kabelgoten, vloeren en vluchtdeuren in het middentunnelkanaal. Poetsen was ook één van de klussen die team Afbouw oppakte. De brandwerende plafondplaten werden stuk voor stuk onder handen genomen om de grijze cementsluier te verwijderen die tijdens de ruwbouwfase was ontstaan. Betonwerk varieerde van het dichten van scheurtjes in de betonnen tunnelwanden tot het maken van randjes voor afvoerputten, uitvullagen voor de wegverkanting* en de aanleg van maar liefst 19 kilometer betonnen barriers.
* Wegverkanting
Wegverkanting is niets anders dan een schuin wegdek dat ervoor zorgt dat verkeer – met name in de bochten – comfortabel doorrijdt en water goed wegstroomt naar de afvoerputten.
…naar buiten
Natuurlijk moesten ook de tunnelmonden netjes worden afgewerkt. Team Afbouw begon met het aanbrengen van een anti-graffiti coating. Waar nodig werden hekjes en leuningen geplaatst. De wanden werden opgesierd met het A2-trekvogelmotief, dat als een golvende bies langs de hele A2 Tussen Maastricht en Amsterdam meegaat van zuid naar noord (en omgekeerd). De tunnelmond bij Geusselt kreeg een extra Maastrichts tintje door de toevoeging van een afbeelding van een mosasaurus.
Van Afbouw naar VTTI
In de loop van 2015 rondde team Afbouw de werkzaamheden af. Maar dat betekende niet dat het stil werd in de A2-Tunnelbuizen: team VTTI had het stokje al overgenomen.